Annons:
Etikettfransk-bulldogg
Läst 3575 ggr
markusåbosse
2014-04-14 22:45

9 månaders fralla som väger 14,5 kg.

Jag har en fralla hane på 9 månader nu och som väger 14,5 kg. Men när jag läser om rasen så ska dom inte väga över 14 kg. Han är inte överviktig eller så heller. Är det någon som vet när dom vuxit färdigt och vad kommer min hane väga som fullvuxen tror ni? Och är det vanligt här i Sverige att dom väger över 14 kg?

Annons:
Jannis
2014-04-15 22:10
#1

Hej.

Min drygt 6-årige frallakille väger ca 17 kg! Han är ganska storvuxen och något överviktig men man kan lätt känna hans ryggrad och även revbenen om man rotar lite. Han är kastrerad och allergisk och står på kortison. Och så har han muskler och de väger mer än fett!

En fransk bulldogg kan väl betraktas som färdigvuxen vid ca 18 mån-2år. Huvudet ökar i storlek på slutet av den tiden.

Jag såg en frallahane hos veterinären en gång som var STOR! Jag tycker att min är stor men den här var JÄTTELIK. Som en engelsk bulldogg nästan. Hur pass vanligt det är vet jag inte men storlekarna kan variera mycket.

Hur mycket din hund kommer att väga som vuxen är svårt att förutsäga men något mer än nu blir det nog eftersom den vuxna hunden är mer satt i kroppen än den något taniga unghunden. Se bara till att han inte blir överviktig; det blir dom lätt av torrfoder som innehåller spannmål  eller potatis.

Lycka till med din hund!

markusåbosse
2014-04-21 18:29
#2

Tack för svar!

Min grabb är också allergiker fast mot spannmål, så han får torrfoder på ris. Men han är inte alls matglad så jag tänkte se om han gillar rå nötkött istället så han börjar äta lite mer. För just nu så äter han inte tillräckligt för sitt dagliga dagsbehov.

Upp till toppen
Annons: