Annons:
Etikettfoder
Läst 15306 ggr
Luecca
5/23/11, 9:46 PM

Vad ger ni era hundar för mat?

Som rubriken lyder, vad får era hundar för mat? Skrattande

Jag skulle helst vilja ge fryst färskfoder men vi har så liten frys. Har till och med svårt att få plats med vanliga matvaror så att få plats med hundmat är inte att tänka på.

Brittan åt färkfoder innan hon kom till oss och har även ätit Royal Canins foder för frallor så vi fortsatte med det istället.

Hon fungerar bra på det och tycker om det men det är ganska dyrt.

Funderar på om man ska försöka köpa en liten extrafrys för att kunna ha färkfoder som även våran gamla hund kan äta eller om man ska fortsätta ha olika foder.

Är RC foder för frallor så bra? Det verkar inte finnas något annat märkte som har till frallor vad jag märkt.

Hur ser det ut på den engelska sidan? Ger ni era hundar specialfoder?

/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus

Annons:
Luecca
5/30/11, 8:53 PM
#1

Nu har vi köpt en liten påse Acana som båda får äta. Får se hur det funkar, hur magarna klarar det och så. :)

/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus

chigak
6/9/11, 3:08 PM
#2

Vi ger nu våran fralla Ziwi peak torrfoder, svindyrt men det enda hon hittintills ätit mer än 2 dagar i sträck. Hon har varit jättevår med maten ända sen vi hämtade hem henne när hon var 8 veckor. Jag funderar på att prova färskfoder igen för det skulle jag vilja ge henne, hon har ratat det tidigare men an ju vara värt att prova igen.

Luecca
6/9/11, 9:52 PM
#3

Det fodret har jag faktiskt aldrig hört talas om. Skrattande

Brittan äter allt men fick äta Doggy ett par dagar då den andra maten tog slut och det var hon inte så förtjust i faktiskt.

Acana är ganska bra, det innehåller mycket kött och verkar rätt drygt.

Fast jag vill fortfarande helst ge färskfoder.

Vet inte var du bor men kolla Fodax. Det är riktigt bra färskfoder. Glad

/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus

chigak
6/10/11, 12:52 AM
#4

Ziwi peaks foder är torkat så det är små tunna skivor istället för de vanliga kulorna och ett helt ok innehåll men tyvärr väldigt dyrt.

Ja Acana har jag kollat på och tycker också de har ett helt ok innehåll har dock inte provat det till henne än.

Jag har faktiskt köpt hem lite av Nordics färskfoder idag, finns återföräljare i närheten så smidigt. Gav henne lite ikväll och det slank ner snabbt och skålen var ordentligt rengjord. Får se om det håller i sig. Hon har sitt torrfoder framme hela tiden och så får hon färskfoder en ång om dagen. Hon skulle verkligen behöva gå upp lite i vikt så bara bra om hon äter av torrfodret också.

gummish
6/12/11, 8:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Fryst färskfoder(komage,oxkött och lax) får våra båda frallor eftersom dem har så känslig mage så är det fodret perfekt för dem!

Luecca
6/14/11, 9:29 PM
#6

#5 Så söt bild!! Kyss

Jag har också fått intrycket av att de har känsliga magar… Undra varför…

B funkar hyffsat på Acana men hennes mage är inte riktigt bra på det så vi funderar vidare på hur vi ska lösa frysproblemet.

/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus

Annons:
[najnie]
6/16/11, 12:16 PM
#7

När vi hämtade Bulten så åt han ANF Puppy. När han blev äldre gick vi över till ANF Adult (lamb & rice tror jag att det var).

Precis som i chigaks fall så upplevde även vi att Bulten blev kinkig med maten. Jag jämförde då ANFs sammanställning med Eukanubas sensitive digestion (vilket fungerat jättebra till vår fishund). Tror att säcken ligger på 12,5 kilo för 599 kr, vilket väl är ett standardpris även om jag kan tycka att det är lite dyrt. ANF-säcken tror jag låg på 15 kilo för samma summa.

Nu har Bulten börjat på hunddagis och jag visste att de gav honom ett annat foder där på dagen. Jag bad att få kika på fodret och såg att det var en bättre storlek (Bulten tuggar nämligen inte maten, så man hör hur "vårt foder" knorrar i halsen när han ska svälja, och blötlagt foder gillar han INTE).
Jag bad då om att få köpa en säck sådant foder efter att ha jämfört sammansättningen med Eukanubas sensistive digestion, och tyckte att skillnaderna helt klart gick att acceptera, ofta skiljde det inte mer än 1% mellan dem. När jag sedan kom till dagiset lastades en 20kilos säck "Best in show fullkost" in i bilen. Priset? 220 kr! För 20 kilo. Jag trodde inte mina öron.

Till viss del är det ju så att man får vad man betalar för, men den här sorten funkar alldeles utmärkt för vår kille! Kan varmt rekommendera alla sorter, han mått toppen på alla av dem. Anledningen till att vi bytt har ju berott på hans "aptit" och storlek på fodret.

tjiivans
6/17/11, 10:09 AM
#8

Vår lilla Elsa (14 veckor) har ätit Doggy professional extra valp hos uppfödaren så det fortsatte vi med. Dock blir hon extremt uppsvälld efter varje måltid så vi håller på med att fasa in Magnussons junior istället. Har redan märkt förändring både på uppsvällningen, avföringen och mindre fisande.

tjiivans.blogg.se

spindeohana.blogg.se

Luecca
6/18/11, 12:40 AM
#9

#7 det var väldigt billigt!! Förvånad Hur är det med kött vs spannmål i det fodret?

Intressant att ingen använt eller använder RC Frallafoder… Glad Vi är fortf ganska nöjda med Acana men hennes mage pendlar fortf lite mellan lös, mellan och normal… Känns inte helt bra men vi får ge det en säck till tror jag.

Är ju inte helt nyttigt att byta foder för ofta heller…

/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus

Chilli10
6/19/11, 12:34 PM
#10

#5 Guuud vilken söt bild :D Leker hunden o marsvinen ofta och bra? :)

Hayley
6/19/11, 6:43 PM
#11

#9 vi har provat rc fralla i två omgångar, dock så står varken jag eller gubben ut med "grisen" efteråt då hans avföring genast pendlar mellan supermjuk och helt rinnande samt att han fiser KONSTANT! :O belive me, man vill inte vara i samma lägenhet som honom då.

Annars har vi testat lite olika foder, rc fralla kommer vi inte köra på något mer, samma med rc adult medium, verkar vara något med just rc som lillgris inte klarar av :S

[najnie]
6/19/11, 7:39 PM
#12

#9, här finns en liten näringstabell över deras foder. Bulten äter "fullkost".

Best in Show Fullkost innehåller: Fullkornsvete, torkat kycklingkött,
animaliskt fett, köttbenmjöl, hydrolyserat animaliskt protein, sockerbetsfiber,
ris, hemoglobinpulver, majs, äggulepulver, Profeed® (frukto-oligosackarid),
mineraler, vitaminer.

http://www.spannfod.se/bis/bis-foderfakta.pdf

För oss funkar det fodret toppen :)

Luecca
6/23/11, 8:27 PM
#13

Acana fanns inte inne när vi skulle handla sist och eftersom hon har varit lite halvkass i magen och fisit konstant så sa vi att ok då provar vi nåt annat.

Det föll sig att vi köpte en liten säck Magnusson och hon har aldrig varit så här bra i magen och det bästa av allt, hon fiser i princip inget alls!!!

Fisarna hon lade av när hon åt Acana och RC Fralla var ju dödliga. Det gick knappt att sitta kvar i soffan på kvällarna med alla fisar som hon lade av… Avföringen pendlade dessutom väldigt mellan lös och salvaaktig.

Nu är hon bra i magen och lägger inga (!) ljudliga fisar över huvudtaget. Helt fantastiskt vad rätt mat kan göra… det kan ju vara tillfälligt men vi kör på med en säck till när den här är slut och så får vi utvärdera efter det. Skrattande

/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus

Annons:
lillemorjohansson
9/11/16, 7:42 AM
#14

Vår snart fyramånaders åt RC under hans första 8 veckor hos valpuppfödaren.

Vi bytte ganska snart ut detta då han var väldigt lös i magen under hans första veckas hos oss.  Nu har han ätit MUSH färskfoder i 6 veckor och magen är som natt och dag. Kommer inte byta ut maten till nåt annat.  MUSH innehåller enzymer som är bra för hundens matsmältning och håller bakteriefloran i balans. 

rekommenderar starkt!

sagah666
11/16/17, 2:05 PM
#15

Hej vi har gett våran orjen , carrier, majstor färskfoder, vom köttbullar ,och prima , alla dessa fungerar bra ..spannmålsfria kan tilläggas …bra i magen, hullet och fin päls :)

Upp till toppen
Annons: