Annons:
Etikettengelsk-bulldogg
Läst 21785 ggr
thicha
2012-07-08 13:01

Blå engelsk bulldog

Någon som vet uppfödare i sverige som föder upp blå, alternativt blå vita engelsk bulldog?


Annons:
NiklasTyreso
2012-07-21 11:26
#1

Blåa engelska bulldoggar är väll inte godkända enligt rasstandarden?!

http://minx.se/skebnya/rasstandard.html

Blå färg förekommer hos amerikanska (pit)bulldoggar. Den blå färgen skapas av dillute genen (har jag för mig) som bleker brunt till ljusbrun rednose och svart till stålgrått/blå.

Dilutegenen fanns i de irlänska rednose-linjerna (pitbull) och enligt vissa i kamphundar som spanska emigranter hade med till amerika.

Engelsk bulldog har nog aldrig varit blå eller rednose.

thicha
2012-08-11 23:57
#2

Har sett några blå i sverige, uppfödaren har gått ut med att dom har den första i sverige men detta var ett tag sedan så jag tänkte om det fanns flera nu, vill inte ha hel blå utan med vitt i. Det är svårt att veta som tex på blocket vilka som är seriösa och inte.

Det är väldigt ofta jag ser att det finns valp eller valpar från Malmö som inte är reggade eller något så man börjar ju undra om det är smuggelhundar när dom inte ens har mamman el pappan…?

Jag får nog ta och gå via någon valphänvisning om jag ska få tag på ett "bra exemplar".


Ragge Bagge
2012-08-31 14:56
#3

Hur är det med blått hos doggar? Färgen är ju ofta kopplad till hudbesvär (ofta pga sänkt immunförsvar) hos en del raser där blått inte är godkänt (ex. dobermann).

thicha
2012-09-01 20:14
#4

okej nu har jag pluggat på godkända färger hos vanliga bulldogen, Jag vet inte om vi mer är intresserade av old modellen, lite större och andas bättre??

hittade en choklad och vit, underbara färger!! men även de blå och vita, synd att det inte finns i sverige, ska kika på import.. kostar ju dok lite extra.


Nordicbulldogs
2017-02-23 13:40
#5

Hej,

Nordic Bulldogs

Dom blå eller choklad färgerna är tyvärr inte godkända av FCI i dagsläget, men det finns inte några studier  som visar att de färgade bulldogarna drabbas av fler sjukdomar än standard färgade bulldogs. Den blå genen ¨d¨ finns naturligt inom bulldog rasen, den kallas før dilute gen som färgar om dom svarta pigmenten mot en lite mer blå  ton det ær nær två hundar som bär på denna ¨d¨ gen paras de kan få ¨blå¨ valpar. Allt hänger på uppfödaren och vilka gener dens hundar har i övrigt som avgör hälsan på valparna . Så ska du nu köpa en blå, Lilac, tri color eller choklad bulldog så forska lite på uppfödaren och hans tidigare kullar.  De ¨rare colored bulldogs¨ registreras ofta på andra kennel klubbar där de är välkommna. Så se till att uppfödaren som säljer färgade bulldogs har registrerat deras kull där så man kan gå tillbaka o se släkt trädet. Räkna med att de är mycket dyrare än standardfärgerna. Lycka till med valp köp :)

Nordicbulldogs
2017-02-23 13:43
#6

Btw så driver vi en kennel i Norge där vi avlar fram färgade frenchies och engelska bulldogs med världsklass blodslinjer.

Annons:
Upp till toppen
Annons: