Annons:
Etikettallmänt
Läst 12061 ggr
KatternasMatte
8/19/12, 7:38 PM

Funderingar över andning och raser

Har kollat runt lite och läst på då min 16-åring vill ha hund. Han tittar just nu på mops, fransk bulldog eller engelsk bulldog. Min man och jag har många års erfarenhet av hund tidigare men vi har valt att ha katter istället de senaste 10 åren. Av kortnosar har vi ingen egen erfarenhet och vad jag förstår så finns det dem som har problem med andningen. Men hur mycket lider de av detta? Låter det "värre" för att man inte har någon erfarenhet av kortnosar? Eller är snorkandet alltid ett tecken på att de har problem med andningen?

Var på Malmöfestivalen idag och mötte en engelsk bulldog och den lät varje andetag hela gågatan igenom, på långt avstånd. Husse gick inte fort med hunden och skulle troligtvis hämta någon, och han stannade ibland i skuggan och vattnade vovven. Hunden var inte andfådd när den stannade och slutade att låta på en gång då.

Är det så med alla kortnosar?

Annons:
tjiivans
8/19/12, 8:45 PM
#1

Jag har träffat på alla olika exempel.
Har en kompis som har två mopsar och de låter snuviga non stop.

Har själv en Fransk bulldogg som sitter bredvid mig nu helt knäpptyst.
Hon låter som vi går en långpromenad i solen och när hon blir glad och uphetsad, men då låter väl i princip alla hundar?

Så bara man kollar upp upfödare och träffar föräldrarna och lyssnar på dem så skall det inte vara några problem.

tjiivans.blogg.se

spindeohana.blogg.se

thicha
8/20/12, 12:06 AM
#2

JAg har också kollat runt rätt mycket eftersom jag letar engelsk bulldog och har fått uppfattningen om att det finns uppfödare som alvar fram mer hundar utan "andningssvårigheterna" man ska nog kolla mycket på avelsdjuren och hur uppfödaren avlar, jag är själv uppfödare men på katt, och man stärvar ju efter att föda upp så sunda katter som möjligt och rastypiska så klart. Finns ju många olika linjer från "gamla" bulldogen tex och "nya" så mycket ligger i linjevalet från uppföarens sida som sagt.


Luecca
8/21/12, 12:18 AM
#3

Det är väldigt olika och verkar till en viss del bero på olika linjer och uppfödare.

Jag, som har mest erfarenhet av Fransk Bulldogg har träffat både sådana som är helt tysta, bortsett från lite snarkningar när de sover, till sådana som låter jättemycket.

Vår fralla låter ganska mycket. Hon kan vara tyst men oftast kommer det något litet läte hela tiden och hon drar riktiga timmerstockar när hon sover. Glad

Jag upplever inte att hon lider av det annat än då det är varmt, för lider av värme det gör hon…

Valet av uppfödare och att köpa registrerat är A och O helt klart… Glad

/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus

KatternasMatte
8/21/12, 12:47 AM
#4

Tack för era svar! Att köpa registrerat och av en uppfödare som har samma höga krav på hälsa som vi har är absolut en självklarhet för oss. Vi har också kattuppfödning och tycker att det är viktigt att stötta uppfödare som lägger ner tid, engagemang och pengar på att det ska bli bra avkommor än att stötta BYB. Vi har inte så bråttom utan det är viktigt att det blir rätt för både sonen och hans val av hund, sen får maken och jag "finna oss i" att älska den nya familjemedlemmen även om rasen kanske inte är vårt första hands val. Det är ju inte så svårt att älska djur och deras personligheter Kyss

Vad jag förstår så är alla tre raserna bra "nybörjarhundar". Personligheter men både pigga och glada utan att vara "överaktiva" och utan att kräva 5 timmars skogsaktivering per dag för att må bra men ändå hundar som man skulle kunna göra saker tillsammans med?

Lider när det är varmt… hm *funderar* Det finns ju kylkrage och liknande. Kan man ha det på dem om man går ut på dagen och det är varmt? Sonen tycker att han är ganska lat, vilken tonåring är inte det Flört men är lite intresserad av att testa och fjällvandra. Funkar det att ha med kortnosar på sånt?

Kroppsbyggnaden är ju väldigt kompakt och muskullös. Är de känsliga i skelettet innan de är färdigvuxna? T ex gå i trappor?

vallhund
8/30/12, 5:15 AM
#5

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ragge Bagge
8/31/12, 2:51 PM
#6

Min fralla är inte min första hund men min första plattnos. Han älskar att ligga i solen! Vi går inga långpromenader, bara kissrundor, mitt på dagen när det är varmt men det har gått bra att åka ut i skogen och plocka blåbär och sommarkantareller även när han var baby.  Svamp- och bärplockning med en valp som får strosa runt öch smaka på ett och annat blåbär eller hallon (de lär sig snabbt att plocka själva!) är inte så ansträngande om man inte har bråttom och inte håller på för länge i högsommarvärmen.

Det är intressant att se att han nu som unghund hänger med på det mesta och inte har besvär med sin andning. Han låter (snörvlar) när han nosar i backen men han blir inte mer ljudlig eller andfådd än sina ungefär lika stora och jämngamla kompisar av andra "sundare" raser. De leker, dricker lite vatten, leker igen och blir flåsiga men både frallan och kompisarna återfår sin vanliga andning lika snabbt när de får vila.  Detta är jag ganska förvånad över eftersom jag var inställd på att min plattnos skulle låta mer när han blev andfådd och att han skulle behöva mycket längre tid att komma igen.

Snarkar när han ligger på vissa sätt med huvud/hals gör han, men för det mesta sover han helt tyst utan att man ens hör en stilla snusning.

Jag har tagit det ganska lugnt med honom när han var baby men när han kom upp i halvårsåldern märkte jag att han klarade av mer än jag trodde, han går oftast lös här på landet och kan själv bestämma takten. Ofta tycker han nog att jag är för sölig, han är full av spänst och energi och blir inte trött av en hyfsat normal löspromenad i skog och mark. Framåt tvåårsåldern, kanske tidigare, klarar nog en någorlunda sund fralla i god kondition att hänga med på fjällvandring - man kan ju alltid sitta ner och vila en stund om det skulle behövas.

En engelsk bulldogg kanske inte är så idealisk på fjället om man tänker gå långa sträckor, en fralla är vanligen spänstigare.

Det finns uppfödare som har hållit på med raserna länge och "kan" det där med att avgöra om en valp andas normalt eller inte. Långt ifrån alla plattnosar har uttalade andningsbesvär men lite snörvel i vissa situationer får man nog ändå räkna med även hos de sunda.

SKK har börjat ta i med hårdhandskarna med osunda hundar, numera är det mycket tystare i och runt t.ex. frallaringen än tidigare för domarna har börjat sålla bort hundar som låter. Detta har gjort att fler och fler uppfödare har börjat ta rasernas hälsoproblem på större allvar.

Annons:
KatternasMatte
9/1/12, 3:29 AM
#7

#5 Tack för länken! Jag har läst och läst och det är klart att om man inte läser med lite kritiska ögon så kan man ju tro att frallorna är så gott som "dödsdömda", men så är det ju om man läser och sjukdomar och problem. Men nu vet vi lite mer i alla fall vad man ska fråga om och uppmärksamma hos föräldrar och syskon.

#6 Vad roligt det var att läsa om din fralla och ert liv tillsammans. Tack för att du skrev om det!

Jag tror att det jag läst om frallorna så skulle det vara en hund som passar min som bra, lite så där lagom lat men ändå en kul figur som ändå kan hänga med. Lagom storlek men ändå tålig. Snart är det utställning här nere i Skåne på Sofiero. Då ska vi dit och titta runt och förhoppningsvis bekanta oss med lite hundar och uppfödare. Sen har jag en kompis föräldrar som har frallor så vi kan nog ordna med att få träffa några vuxna såna. Helst skulle man vilja få vara hundvakt åt en eller ett par så man får känna på dem ordentligt. Så om det finns nån i Helsingborgstrakten som ska åka bort och behöver hundvakt kontakta gärna mig via pm.

vallhund
9/1/12, 4:26 AM
#8

# 7

Så lite så, alltid glad att kunna hjälpa till.

Era tankar att åka på utställningar för att träffa hundar, ägare o uppfödare är vad alla hundspekulanter borde göra inför ev valpköp. Undvik att besöka uppfödare när de har valpar.

Sonen kan oxå redan nu gå med i SU, Svensk Hundungdom, det är väldigt billigt o man blir medlem i både SKK o BK + valfri rasklubb (det sista tror jag iaf), då får han tidningarna HundSport o Brukshunden, samt gemenskap med andra hundungdomar, på de flesta BKs så finns det en omfattande ungdomsverksamhet.

Jag har förstått att ni är seriösa valpspekulanter, men det skadar inte att läsa på om avarterna: http://baksidanavhundvarlden.wordpress.com/

Lycka till!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

KatternasMatte
9/1/12, 2:01 PM
#9

Tack för tipset om SU!

Det är så tråkigt att det finns människor som försöker sko sig på djur genom att behandla dem illa eller genom att låta bli att behandla dem rätt och med den omsorg och värdighet som de förtjänar. Det är ju likadant inom alla djursorter tyvärr Gråter

Kawa1972
9/3/16, 12:44 PM
#10

Hej! Har läst era inlägg, eftersom vi också funderar på att skaffa en fransk bulldog. Undrar om KatternasMatte köpte en bulldog? Skulle i då fall vara bra att få tips på uppfödare. En annan fråga: Hur får man valp och gammal (8 år) katt att fungera ihop. Är fransk bulldog en bra "katthund"? Vi vill ju absolut inte skaffa hund om det finns risk för att vår käre katt känner sig utfryst.

Upp till toppen
Annons: