Annons:
Etikettfransk-bulldogg
Läst 29390 ggr
baloo44
3/4/13, 10:33 AM

Bra uppfödare Fransk Bulldogg ?

Fransk bulldog är en av raserna som vi funderar på :)

Vi har för avsikt att titta runt bland olika uppfödare och söker därför seriösa uppfödare med bra meriter .

Endast intresserad av uppfödare i södra sverige ( söder om sthlm ).

Ngn som har ngt bra tips ?

/baloo

Annons:
mollymay
3/4/13, 2:11 PM
#1

Hej! Jag köpte min fralla från en kennel i GBG, men var även och hälsade på kennlar närmare Stockholm:
www.alfizz.se
www.lufsenburg.se
www.hjartuddens.se
www.arctictrails.se

Finns ju jättemånga fler såklart! Man får åka och hälsa på några stycken och se om man gillar den typen av hundar som de föder upp (vissa föder upp kompakta frallor medan vissa föder upp "sportiga" frallor med längre kropp och nos). Sen ska man ju såklart klicka med uppfödaren :)
Gå in på http://fbksverige.se/Uppfodare där finns en ordentlig lista över alla registrerade fransk bulldogg-uppfödare i Sverige.
Lycka till! :)

/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus

Amaandaaa
3/4/13, 3:06 PM
#2

#1 Haha vad roligt att du skrev "sportiga" frallor.. Har aldrig tänkt så men nu när du nämnde det så tror jag att Dexter är en sportig fralla.. Haha. Eller ja, han har inte så himla platt nos som vissa andra frallor & han är inte så kompakt i kroppen. Liten & sportig helt enkelt. :P

Han kommer från www.murbergets.se.

Besök gärna min hundblogg som handlar om min Franska Bulldogg Dexter. www.FrallanDexter.blogg.se

mollymay
3/4/13, 8:29 PM
#3

Heheh sporty-Dexter! :D Nä men innan jag började åka runt och träffa uppfödare hade jag inte heller någon aning om att det fanns två "olika sorters" frallor… Vissa kennlar är tydligen helt inriktade på att avla fram en slankare fralla med bättre andning som man typ ska kunna köra agility med :O

/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus

baloo44
3/5/13, 9:26 PM
#4

Vi är intresserade av BÅDE utställning och agility :)

Ska man då välja en "sportig " fralla eller en kompakt ?

Antar att det är de kompakta som går bäst på utställning  ??

mollymay
3/5/13, 10:14 PM
#5

Hmm… Agility blir nog svårt med en bred och tung fralla.
Vet en kennel som har hundar som kör agility och det är http://www.kennelsaternus.se/link.html

Och ja, på utställningar är det de kompaktare frallorna som går bäst, men samtidigt kollar domarna mer och mer på hälsan hos hundarna, vilket jag tycker är bra!

/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus

Kinopeikko
3/6/13, 11:28 PM
#6

Att det avlades på frallor med längre nosar pga hälsan (toppen) visste jag, men att det håller på att delas upp till två olika sorters frallor vette tusan. 

Jag har också läst någonstans att det är kulturella skillnader bland uppfödare i t.ex USA, där de allra lägsta, kompakta och trubbnosigaste frallorna tycks finnas, medan det tenderar att bli lite smalare och inte lika framtunga här. Det vet jag inte heller om det stämmer.

Jag vet den här frågan om en slankare fralla togs upp på facebook och många blev skitupprörda över att någon skulle gå utanför rasstandarden osv. "Köp en bostonterrier" frästes det.

Frallor är aktiva krabater oavsett, sen kanske inte agility är sporten just för din hund på grund av andra anledningar (den kanske gillar annat bättre) men absolut att frallor kan gilla och utföra agility oavsett kompakthet! Värt att tänka på är att inte låta dem hoppa högt, då de kan få ryggproblem.

Här är en video med en agilitygtalla: http://www.youtube.com/watch?v=nrg2xa5K64k

Annons:
Amaandaaa
3/6/13, 11:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag har läst rasstandarden för fransk bulldogg många gånger & jag har även varit på många frallaträffar & jag tycker att det finns många olika varianter av frallor men att samtliga passar in på rasstandarden. 

Det finns ju tex de frallor som är väldigt grova, väger 14 kg & är riktigt bastanta. Sedan finns det ju låga frallor som är kraftigt byggda & de som är som min egen fralla, han är normalhög men inte så "stabbig" och kompakt, utan är mer "smidig" i kroppen & inte så platt nos. Men han passar fortfarande in på rasstandarden eftersom han är lagom byggd för sin vikt (9,5) kilo. 

Så jag tycker att frallor kan skilja sig mycket i utseendet men ändå stämma in på beskrivningen av en fralla. :)

Besök gärna min hundblogg som handlar om min Franska Bulldogg Dexter. www.FrallanDexter.blogg.se

Kinopeikko
3/7/13, 1:16 AM
#8

#7 Absolut! Alla är frallor helt klart. Jag tänkte mer att dessa skillnader var individuella, än att det medvetet avlas fram olika typer av frallor. Det kan skilja sig rätt mycket inom kullar.

Fin din kille är!

Amaandaaa
3/7/13, 10:18 AM
#9

Ja då förstår jag! Tack! :)

Besök gärna min hundblogg som handlar om min Franska Bulldogg Dexter. www.FrallanDexter.blogg.se

mollymay
3/7/13, 10:39 AM
#10

#6 Håller helt med dig, det var bara det att när jag sökte runt efter min hund och hade kontakt med flera olika kennlar så var det vissa som tydligt förklarade att de födde upp en "bruksfralla", alltså en sportigare fralla med lite längre ben, mycket bra andning, smidigare, snabbare och femininare - inte så kompakta och tunga.
Så personligen kände jag det som att det fanns två olika "läger" när det gällde rasen. De som gillar kompakta och tunga och de som gillar slanka och smidiga. 

Jag skriver absolut inte detta för att dissa någons hund här (för själv gillar jag frallor i alla former och storlekar) :) utan enbart för att förklara att det är viktigt att man åker runt och tittar på olika franska bulldoggs innan man bestämmer sig för kennel osv. då det kan skilja väldigt mycket i utseendet och hälsan hos hundarna.

/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus

baloo44
3/7/13, 3:30 PM
#11

#6 Kul Frallefilm :)

Dock inte det snabbaste Agilityracet jag har sett :))

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Tar tacksamt emot tips om kennlar i SÖDRA regionen .

Helst i skåne :)

Men vi kan tänka oss att max avstånd till sthlm.

Hade varit kul med en lokal uppfödare så man kanske kan få lite assistans på utställning osv :)

mollymay
3/7/13, 9:44 PM
#12

Jahaaa.. Trodde du ville ha uppfödare i och runt Stockholm men måste ha läst helt galet…! 😃

Ytters, Bulldays och Hardedoggs är några av dem som ligger i/runt skåne vad jag vet

/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus

baloo44
3/7/13, 10:05 PM
#13

#12 Det var kul att titta på de andra uppfödarenas sidor oxå men jag tyckte att de var lite långt bort ;)

Tack för nya tips !

Annons:
Kinopeikko
3/8/13, 4:01 PM
#14

Med alla andra företag brukar man kunna avgöra på hemsidan om nån är seriös eller inte. Det gäller tyvärr inte för hunduppfödarsidor, så gott som alla hundsidor är fruktansvärt uppbyggda och fula som tusan. Så ett tips är att besöka så många som möjligt när du hittat en kennel som verkar intressant. 

Jag har inte haft möjlighet att kolla dessa personligen, men de ligger i södra småland: http://www.123minsida.se/voffers

Bäring nords ligger i Skåne: http://www.baringnords.com/hem.htm

(Eftersom hemsidorna ofta är fula och ouppdaterade så behöver det inte betyda att de inte har valpar snart. Man får ringa/maila och höra.)

Och var försiktig! Speciellt Skåne kryllar av "falska" frallor som kostar lika mycket som skk-registererade med stamtavla. Gå inte på säljsnacket hur söta valparna än må vara.

mollymay
3/13/13, 5:03 PM
#15

Ville bara säga att jag uppdaterat länklistan här på sajten med (förhoppningsvis de flesta) uppfödare av fransk bulldogg i Sverige.
Bara att trycka på "Länkar" högst upp i menyn :)

/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus

Kinopeikko
4/21/13, 8:05 PM
#16

Nu har jag hittat en officiell lista på SKK-uppfödare av fransk bulldog!
http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/fransk-bulldogg/?show=breeders

baloo44
4/27/13, 10:26 AM
#17

#16

Ja SSK har bra sidor med uppfödare av alla raser.

Tyvärr en del länkar som inte fungerar /är verksamma längre.

tjiivans
5/5/13, 3:29 PM
#18

Vill bara säga att köp inte från en privat uppfödare nere runt Ronneby som heter Emma Green. Hon driver även ett katthem och hennes ena tik Nova är dräktig nu.
Nova är syster till min Elsa och den här tjejen avlar alltså vidare på hundar som har gener att få allergi och andra ärftliga sjukdomar.

tjiivans.blogg.se

spindeohana.blogg.se

jessijamse
8/18/13, 12:59 PM
#19

köp heller inte från monica i katrineholm. det har jag fått erfarenhet utav

vallhund
9/12/13, 12:52 AM
#20

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: