Annons:
Etikettfransk-bulldogg
Läst 5962 ggr
[Beak]
2013-07-09 00:39

fralla, vad ska man tänka på vid köp?

Ska åka och kolla på en fralla, en vuxen sådan.. 
Har ni några tips vad jag ska kolla på och tänka på med just den här rasen? 

Detta är inte min första hund och jag har stor erfarenhet men man kan aldrig lära sig för mycket!

Hemskt tacksam för svar!

Annons:
Jannis
2013-07-09 15:01
#1

Hej!

Jag rekommenderar att du kollar in rasklubbens hemsida www.fbksverige.se

och www.friskafrallor.info. Där finns mycket nyttig information.

Jag förutsätter att du ska titta på en vuxen hund hos er seriös uppfödare av rasen, allt annat är förkastligt! Franska bulldoggar är stöldbegärliga hundar och det finns gott om skäl att vara misstänksam vad gäller annonser på Blocket och dylika ställen.

Frallan är ju en trubbnos och kan ha andningsproblem av varierande grad.

Särskilt sommaren kan vara en besvärlig period för många, däribland min egen som trivs bäst i temperaturer mellan max +10 och -5.

En lite längre nos är därför en fördel.

Inga hältor, patella ska vara ua på veterinärintyget som ju ska vara pinfärskt vid ev. köp men det vet du ju. Detsamma gäller hjärtat.

De något utstående ögonen kan vara ett bekymmer utsatta som de är och kan vara något rinniga men helst inte förstås.

Förhoppningsvis inga allergier i "släkten", min kille lider av atopiskt dermatit och det är inte roligt även om han klarar säg rätt bra och numera utan medicinering tack vare ett bra foder. Allergier är rätt vanliga hos frallan liksom demodikos.

En fransk bulldogg är mycket pigg och energisk och sportig hund, oerhört nyfiken på allt och alla och modig dessutom. Skäller sällan, glad och rolig och mycket egensinnig och envis. Tyvärr kan min inte vifta på sin svans, som är förhållandevis lång, p g a sammanvuxna ländkotor= risk för diskbråck. Detta upptäcktes vid bukröntgen för ett par år sen. Min hund är snart 6 år och har än så länge inte haft ryggproblem. Han har också en något längre och rakare rygg än de som tyvärr premieras på utställningarna.

Hoppas att du hittar en frisk och glad fralla

Hälsningar Jannis o Oscar

Jannis
2013-07-09 16:09
#2

Hej igen!

Ett litet tillägg till ovanstående inlägg.

Eftersom det är badsäsong vill jag gärna berätta att det inte är en självklarhet att alla frallor kan simma! Många kan det, men inte alla som sagt.

Dom är rejält framtunga och att få in vatten i den trånga nosen är ingen höjdare precis.

Min Oscar kan inte simma och det vet han fast han aldrig har försökt, och håller sig på behörigt avstånd från vattendrag och det skulle aldrig falla honom in att gå ut på en brygga, och blir mycket bekymrad när jag gör det. Det tog lång tid att lära honom att gå över broar och han gillar det fortfarande inte. Flytvästen på om man måste åka båt eller så.

Jannis o Oscar

[Beak]
2013-07-14 14:29
#3

Tack så mycket för ditt svar! Väldigt lärorikt och pålitligt!

Upp till toppen
Annons: