Annons:
Etikettfransk-bulldogg
Läst 3054 ggr
frallaälskare
2014-01-08 21:27

frågor om tips och råd

Hej!

Jag funderar på att skaffa en  Fransk bulldogg. Det har varit många funderingar men nu har jag äntligen bestämt mig för en fralla.

Men det finns lite frågor som jag gärna hade velat ha svar på eller tips.
1. Jag har bestämt mig för en hane, men vad är nackdelarna med att ha en hane?

2. tips på kennlar i Skåne?  behöver inte vara kennlar men  --> (seriösa)

3. tänker att det kanske är smartare att köpa till våren-sommaren eftersom att det är varmare och kanske då enklare att gå ut mera. När fick ni er?

 Tänker på att göra honom rumsren. Tips på att få sin hund "snabbare" rumsren tar jag gärna mot.

4. är det svårt att göra frallan rumsren? hur lång tid tog det för er att göra er rumsren

5. vilken är den "jobbigaste" tiden med en fralla som ni har upplevt.

 vill ha min fralla som enbart sällskapshund. Inte utställning eftersom att jag aldrig har varit intresserad av det… Det kanske kommer men inget som jag tänker på.

Annons:
mollymay
2014-01-23 00:38
#1

Hej,
kul att du funderar på rasen fransk bulldogg, en underbar ras! :)
Ska försöka svara på dina frågor.

1. Finns inga direkta nackdelar med hane. Vissa säger att dem är mer "sexuella" än tikar men jag tycker verkligen helt tvärt om. Har en okastrerad hane på 1,5 år som ALDRIG juckat och sådär på andra hundar. Han är inte speciellt intresserad av tikar heller. Medan många tikar vi har stött på har varit helt crazy.
Det som kan vara "jobbigt" är att hanhundar gärna luktar på massa kissfläckar och kissar 32 gånger under promenaden istället för 1 gång som tikar gör. Men detta är ju något som man kan träna bort.
En nackdel när du har en hanhund är att om du ska ha den på dagis och liknande så måste han vara kastrerad.

2. Kolla vår länklista över uppfödare i hela Sverige här: http://bulldogg.ifokus.se/links?discussions-1

3. Fördel med att köpa valp på våren/sommaren: valpen fryser inte och man kan spendera mycket tid utomhus tillsammans.
Fördel med att köpa på vintern: Valpen förstår snabbare skillnaden på att kissa inne och ute då det är sån temperaturskillnad.

4. Inte svårare än med någon annan hundras, allting beror på hur uppmärksam och inställd du själv är på att få din valp rumsren. Är du lat tar det längre tid såklart :) Min hund blev rumsren (så pass att jag litade på att han inte kissade när vi var hemma hos någon annan) när han var ca 5 månader.

5. Jobbigaste tiden är den tiden jag är ifrån min fralla :D

/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus

Upp till toppen
Annons: