Annons:
Etikettvalp
Läst 6879 ggr
Malyna
1/19/14, 11:44 AM

Planera köpa hund

Hej! Jag & min sambo är intresserad att köpa en valp (bulldogg). En så. Tjock, liten söt hund. Men jag undrar hur är dom att ha? Jag tränar mycket för övrigt, även min sambo. Så mycket promenader blir det. Äter dom mycket? Vad kräver den av oss? Kostnad av mat/månaden? Veterinärkostnader/månaden? Försäkring/månad? Och finns det billiga sådana hundar? Under 5 000 kr gärna. För vi båda har inte fullt med pengar att lägga ut, men vill gärna ha en kompis. Och sista fråga; hur går en bulldogg ihop med en kanin?

Sajtvärd på Polen

Annons:
Calcifer
1/19/14, 11:51 AM
#1

Nu är jag inte jätteinsatt, men en renrasig bulldogg är nog rätt dyr ja. När jag var småintresserad av fransk bulldogg gick de för typ 16 000 om jag inte minns fel. Om ni söker en "billig" hund så är en omplacering nog bättre. Men å andra sidan om man har tanken att hunden måste vara billig för man inte har så mycket pengar kan det ju vara så att man inte har råd med hund överhuvudtaget heller. Har man "tur" så kan det kanske kosta kring 500:- i månaden att ha hund. Har man otur, om det uppstår allergier, sjukdomar, andra problem, så kan man få lägga dubbelt så mycket eller tio gånger så mycket.

Hade en bekant med en hund som blev rejält sjuk sina sista år, men ändå kunde leva dugligt med rätt vård. Eftersom hunden kunde ha ett bra liv ändå, med lite hjälp på traven, så kostade den hunden henne ungefär 3000:- i månaden. Minst. Dubbelt andra månader. 

Det kan vara "billigt" att ha hund, men om man räknar med att det ska vara det för att det MÅSTE vara det bör man inte skaffa hund. Det kan vara extremt dyrt om man har otur.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VildaVittra
1/19/14, 11:54 AM
#2

Billiga bulldogs för mindre än 5000 kr hittar du på blocket under sektionen smuggelhundar.

Det är inte prislappen som ska styra valet av hund.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Calcifer
1/19/14, 11:58 AM
#3

#2 Jag kan tycka det är helt okej att inte vara intresserad av att köpa en dyr rashund. Däremot är det som du säger att prislappen inte ska styra rasval för hårt. Är det en ras man verkligen vill ha får man vänta tills tiden är rätt. Det är därför jag inte har en sphynx än, för jag har inte 10 000+ att lägga på en katt just nu. Det får vänta tills dagen är rätt!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VildaVittra
1/19/14, 12:02 PM
#4

#3 Det tycker inte heller att man ska behöva köpa en dyr hund, men man ska vara medveten om att en renrasig  troligtvis inte är billig om det inte är något fuffens med den.

Sedan skrev jag hund, inte ras. För när man ska välja hund, så ska man börja med att kolla vad det är man kommer stödja ekonomiskt. Jag skulle aldrig köpa en hund som vuxit upp hos en som har en dålig hållning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Calcifer
1/19/14, 12:03 PM
#5

#4 Jag vet inte varför du tar försvarsställning, mitt inlägg var ingen kritik mot ditt inlägg…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VildaVittra
1/19/14, 12:08 PM
#6

#5 Ingen försvarställning här.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Malyna
1/19/14, 12:10 PM
#7

Jag vet hund kostar & kan bli sjuk. Har har hästar tidigare som kostar också en hel del. Men 15 000 kr på en hund lägger jag inte ut. 5 000 kr är max & en valp är det vi söker. Om det är en bulldogg med 25% blandning av något annat är okej. Bara den är snäll. Men den måste se ut som en bulldogg.. Hur är dom mot kaniner? Det svara ni inte på.

Sajtvärd på Polen

Calcifer
1/19/14, 12:13 PM
#8

#7 Måste se ut som en bulldogg? Varför det? Är det endast av kosmetiska orsaker som ni söker en bulldogg tipsar jag om att skaffa en annan ras utifrån er livsstil. Eh, OM hunden blir sjuk då, lägger du fortfarande inte ut 15 000:- på den då? Sånt kan du inte bestämma innan. Vad de kostar som blandras har jag ingen aning om för det beror helt på "uppfödaren". Men då kan det vara vad för slags blandning som helst för du ska nog inte blint räkna med att den som lägger upp annonsen är 100% ärlig.

Hur de är mot kaniner bör vara rejält individuellt. Men jag skulle aldrig rekommendera någon att hålla kanin och hund tillsammans oövervakade, hur uppfostrad hunden än är.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VildaVittra
1/19/14, 1:19 PM
#9

Varför inte skaffa en vuxen omplacering? Eller kolla upp huruvida en uppfödare söker fodervärdar?

För 5000 kr för en hund av en sjukdom/defektstyngd ras är omöjligt om uppfödaren inte tullar rejält på hälsan hos avelsdjuren.

För om det enbart är utseendet ni är ute efter så ska ni veta att blandraser är ett lotteri på den fronten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Malyna
1/19/14, 3:47 PM
#10

Jag vet.. Men ursäkta att jag ens skrev något om ni är så otrevliga. Jag ska inte störa er mer. Skriver i något annat forum.

Sajtvärd på Polen

VildaVittra
1/19/14, 4:00 PM
#11

#10 Är det otrevligt att ge tips? Nej, vi svara bara ärligt på frågorna och ger tips om vad du ska tänka på och reflektera över för din egen skull.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Malyna
1/19/14, 4:48 PM
#12

#10 Menade inte dig..

Sajtvärd på Polen

Calcifer
1/20/14, 2:43 AM
#13

Jaså du. Lycka till i sökandet efter hund, men jag hoppas du faktiskt tar till dig vad vi skrivit då det du söker efter aldrig kommer sluta bra.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Proktologi
4/14/14, 10:58 PM
#14

1, köp en renras.
2, fruktansvärt dyra i försäkring.
3, dom är dyra hundar, på samma sätt som sphynxar är dyra att köpa och att ha i drift ( äger själv).

Har ni inte råd nu, så tycker jag inte ni ska skaffa hund.
Vänta tills ni har 10.000 + att lägga ut eller spara så ni får en frisk och fin hund som ni kan ha i många år.

blandrashundarna är oftast sjukare och inte hälsotestade innan avel.

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

Sivsaga
5/3/14, 6:19 PM
#15

Min svägerska har en fralla och den har kostat henne massor! dyra försäkringar, dyr mat och sen har hon haft otur med skador osv. Just frallor är extremt bångstyriga och jävligt clowniga så var beredda på att jobba mycet med uppfostran! Du ska INTE köpa en bulldog om du inte läst på ALLT om rasen, det är speciella hundar! Renrasiga kostar det mycket och det är så det är! Du fråga efter tips, du fick tips…sen om det inte var svaren du ville ha, var glad att folk svarar ärligt!

vallhund
5/28/14, 4:09 PM
Elsa03
6/25/14, 3:07 PM
#17

Bulldog tål  inte kylan så bra så det är bra att ha ett täcke till den. Det  kan man köpa på djurmagasinet. och på sommaren kan man ha ett kyl täcke. fransk bulldog kan kosta 20 tusen ibland.

vallhund
6/25/14, 4:04 PM
#18

Självklart är vi otrevliga (ironisk smiley) när vi försöker framföra till dig att dina önskemål är långtifrån verklighetsförankrade, för det priset får du en insmugglad fralla från någon valpfabrik i fd öststaterna, men du kanske är OK med det? Riskera att dra hit rabies o rävens dvärgbandmask bara du får en hund som ser ut som du vill ha den, med 0 tanke på hälsa o mentalitet.😮

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

timskoogs
7/25/14, 10:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Min Bella som är en fransk bulldog på 9 månader äter som en häst, föredrar korta promenader och snarkar som en kraftigt överviktig 60-åring 😉Jag personligen tycker att just frallor är jätte charmiga, och de får lätt en jättehärlig personlighet. Tyvärr får du nog ingen renrasig för 5000… Min låg på 13000 och det är nog vad dom flesta kostar (om inte mer) 🤔

Upp till toppen
Annons: