Annons:
Etikettvalp
Läst 4530 ggr
Josify
2014-07-09 23:49

Köpa fralla

Hej alla!

Jag går i tankar att skaffa en fransk bulldog och jag skulle vilja höra med er ang. några frågor kring rasen:

1. Jag har en katt på cirka ett år hemma, hur väl fungerar rasen med andra djur?

2. Jag har förstått att det verkar finnas "två olika typer" av rasen, en lite mer rund och kompakt och en "sportigare" variant, stämmer detta? I så fall, känner ni till några uppfödare som inriktat sig på att föda upp litet mer "sportiga" frallor som ni kan nämna här?

3. Har ni stött på mycket hälsoproblem med era frallor? Jag vet att det är vanligt med bland annat hudåkommor inom rasen samt att de kan ådra sig vissa ryggproblem. Hur är det med andningen? Om man köper en valp från en registrerad uppfödare borde väl risken för dessa problem minska något?

4. Upplever ni någon skillnad mellan tikar och hanar i temperament? Om så, vad för skillnader?

Det var nog allt! Tack på förhand :)

Annons:
vallhund
2014-07-10 18:22
#1

Det är inte den friskaste rasen direkt, även om de är extremt charmiga. Köp bara valp som är SKK registrerad o där föräldrarna kommer från självvalpande linjer. Be om kontaktuppgifter till tidigare valpköpare så att du själv kan ta referenser på uppfödaren.

Valpkullen skall uppfylla rasklubbens krav för valpförmedling: http://www.fbksverige.se/Aktuella-kullar

BPH borde oxå vara ett krav: http://www.skk.se/uppfodning/mentalitet/beteende-och-personlighetsbeskrivning-hund-bph/

http://www.skk.se/uppfodning/mentalitet/beteende-och-personlighetsbeskrivning-hund-bph/

Övrig läsning: http://www.friskafrallor.info/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

kanvasxxx
2014-07-14 22:26
#2

Jag har en hane på nästan 3 år,  underbar hund, envis. sjukdom och allergifri.

1. Dom funkar alldeles utmärkt med andra djur. Han träffade katter ordentligt för första gången för en vecka sen. Tyckte att dom va jättespännande, men lite rädd för dom. Tror han fattar att det är som att leka med elden :)  Frågan är vad tycker din katt om hundar??

2. Enligt rasstandardern så finn det bara ett utseende o det är kort o kompakt. Om sen uppfödare får nån valp som avviker ifrån det så tror jag att det är mer tillfälligheter än avsiktligt. (Min är av den som du kanske skulle kalla den lite mer sportiga typen, lite längre, lite större 18,5kg) Har fått JÄTTEFIN kritik på utställning men han är alldeles för stor :( 

Jag vet att vissa uppfödare avlar så att nosen inte ska vara så jäkla intryckt utan att man försöker att få rasen lite mera sund vad det gäller andningsvägarna.

3. Som sagt min är allergifri o sjukdomsfri, jag vet att många hundar inom rasen har problem. Hans syster fick scholios, men vad jag hört alla andra i kullen är friska som små kärnkraftverk. Det finns aldrig några garantier på att din hund inte skulle kunna utveckla något ju äldre dom blir, Oavsett vem du köper den hos. Precis som hos oss människor som kan bli allergiska vid vuxen ålder kan hundarna bli det också.

Om jag vore du så skulle jag gå in på skk sida för uppfödare och titta och  o ringa runt till olika kennlar o prata lite med dom o fråga t ex vad  dom har för mål med sin avelsarbete o dylikt,  bara fråga på. Är det en seriös uppfödare så uppskattar dom hellre att du är "nicke nyfiken " än att du bara frågar om priset.

4. Hanar KAN ha en tendens till hanagresivitet, som på dom flesta raserna.  Det är en snäll o underbar hundras MEN dom backar aldrig mot andra hundar . Dom är ju i grunden en bulldog o jag har fått plocka ur min kille ur munnen på en Presa de Canario på nästan 60 kg, min  backade inte en mm. Så länge dom är snälla o vill leka o ha det skoj med honom så funkar det jättebra, men om dom blir tjuriga eller ska dominera honom så smäller det direkt o om då den andra hunden svarar så blir det ju fight. 

Har haft boxer innan o den här rasen är lite mindre men desto envisare :)

 Älskar att leka, älskar barn, älskar ALLA. Han bara hoppas att varje människa han möter vill klappa honom, supersociala soffpotatisar.

Lycka till!!!

timskoogs
2014-07-25 22:45
#3

Jag har en fralla på 9 månader samt fyra katter, och det har inte varit några problem alls. Bella som hon heter älskar katterna så det blir värsta lekstugan här hemma 🙂

Upp till toppen
Annons: