Annons:
Etikettengelsk-bulldogg
Läst 7675 ggr
Boris/Vlad
2014-07-10 11:50

Erfarenhet av "idiopathic head tremors"?

Hej!

Någon här inne som har erfarenhet av idiopathic head tremors? (I brist på en svensk benämning). 

Här är en video https://www.youtube.com/watch?v=gnaSrQhsrF4

Nedan följer lite info:

A syndrome called "idiopathic head tremors", for lack 

a better name, has been recognized in dogs. 

Doberman is most concerned with English 

Bulldogs are also common. Other races can also 

affected. 

Character consists of an intermittent tremor of the head. this 

may be an up-and-down motion or a side to side 

motion. The tremor starts and stops spontaneously. 

The dogs are alert and responsive during tremor 

and can walk normally. In some cases, 

distracting the dog, such as food, can stop 

tremors. 

Diagnostic tests, including CT / MRI, spinal fluid 

analysis, and EEG is usually normal. affected dogs 

not develop other neurological signs. There is no 

treatment episodes but sometimes eventually stop. 

This has been discussed among neurologists and 

no one is really in the nature of these episodes. 

They can be focal, but they rarely answer 

anti-seizure drugs. Another theory is that this is a 

movement disorder. A behavioral disorder, such as 

stereotypy has also been adopted. I have seen 

related Doberman affected, suggesting that there may be a 

genetic component. 

WB Thomas DVM, MS 

Dipl.ACVIM (neurology) 

University of Tennessee 

Knoxville, TN

Jag vill gärna komma i kontakt med folk som har erfarenhet av denna åkomman.

Annons:
[fabienne]
2014-07-10 12:11
#1

Hej! När min hund var valp hade han denna åkomma.

Han skakade när han var ca fyra månader och fick sedan ett par återfall när han var runt sex månader. När jag lästa runt om åkomman fick jag fram att man inte vet om det är genetiskt, men saker som kan trigga beteendet kan vara kalkbrist, blodsockerfall, allergener och trauma. Det brukar främst uppkomma när hunden är trött.

Jag gissar att eftersom han var mitt i tandömsningen när problemet uppkom så kan det främst ha varit kalkbrist som var orsaken på min hund. Jag ökade benmjölet och efter några veckor försvann darrningarna. Molosser har tydligen ofta ett högre behov av kalk än andra hundar.

Jag fick svar av en näringsfysiolog angående detta och hon sade att det är samma som hormonell epilepsi. Lågt med kalk och för låga sockernivåer triggar EP. Hon påpekade att det var viktigt med jämnt fördelade måltider under dagen.

Nu är min hund (staffe/chinese crested/chihuahua) 10 månader och han har inte fått något anfall på ca fyra månader. Han har fått mat ungefär fyra gånger om dagen sedan han var valp.

Boris/Vlad
2014-07-10 12:21
#2

Jag köpte min engelska bulldogtik för 3,5 veckor sedan, hon är 3 år. Efter ca 1,5 vecka fick hon sitt första anfall i bilen. Jag trodde att det var en nerv som  kommit i kläm eftersom hon slutade tvärt efter 2-3 minuter. Sen började hon för 3 dagar sen, på ett dygn hade hon 7-8 anfall. Vi åkte till veterinären dagen efter, i tisdags. Sen hade hon inga anfall förrän hon fick ett igårkväll. Idag har hon haft 2 redan. 

Veterinären hade såklart ingen erfarenhet av detta, men "gissningen" var att det blir någon felkoppling i huvudet, eftersom det går att distrahera henne med mat vissa gånger så att anfallet slutar. 

Förra ägaren säger att hon aldrig haft några anfall där, hon importerades till Sverige som unghund. Kan det vara stressen efter flytten som triggar henne? 

Hormonell EP? Jag trodde orsaken var okänd? Har försökt läsa så mycket jag kan om detta och hitta någon tråd som stämmer in på min tik. Stressen är det enda jag kan tänka mig, vi har fortsatt på samma foder som förra ägaren.

Tycker du att jag ska testa benmjöl i fodret? Vart hittar jag det?

Boris/Vlad
2014-07-10 12:24
#3

Jag hade alltså redan sökt på nätet innan vi åkte till veterinären, så jag var ju ganska säker på att det var den åkomman hon hade. Jag spelade in ett anfall som jag visade för veterinären och berättade det jag hade läst om head tremors och att den drabbade främst vissa raser.

[fabienne]
2014-07-10 12:39
#4

#2 Det känns som det är ovanligt att åkomman uppkommer såpass sent i livet, när hunden gått igenom så många "riskperioder" utan att det brutit ut. Har hunden några andra problem? Klåda, svamp, röd i pälsen, problem med magen etc?

Jag tror definitivt att stress kan påverka, då ju kroppen kräver mer näring då. Min hunds darrningar uppkom främst när han härjat lite för länge med en annan hund (varit uppe i stress lite för länge), och sedan lade sig för att sova. Först tänkte jag att han kanske blivit överansträngd i nackmusklerna eller något sådant. Ger du mat lika ofta som förra ägaren också? Ger du mycket godis och annat som kan rubba kalk/fosforkvoten?

Jag vet inget om orsak och kopplingen till hormonell EP, eller hur hon tänkt angående det. Skicka gärna ett mail till Standardt och fråga, de är mycket hjälpsamma och kunniga.

Du kan testa att tillföra mer kalk och se om det blir skillnad, och ge flera mindre mål mat istället för få men stora måltider. Kalciumkarbonat kanske är lämpligast att prova, det är mer "rent kalk" än benmjöl och brukar rekommenderas om hunden har problem. Här kan du läsa om det.

Boris/Vlad
2014-07-10 12:55
#5

#4 Inga andra problem alls vad jag har märkt. 

Hon får mat lika "ofta" som förra ägaren. Hon sa att hon bara gett henne en gång om dagen och det har jag fortsatt på. :/ Men, hade det varit den triggande faktorn borde hon ha uppvisat skakningar tidigare, om det nu inte är en kombination av stress och exempelvis lågt blodsocker, vem vet. Jag ska  börja ge henne fler mål mat om dagen med start idag, allt för att se om jag kan få bukt med detta. Hon får i princip ingenting annat än samma helfoder som hon fått hos förra ägaren. 

Tack för länken, jag hittade Standardt benmjöl innan du svarade men kanske ska testa detta istället då.

[fabienne]
2014-07-10 12:58
#6

#5 Lycka till, jag håller tummarna för att du hittar något som fungerar bra. Det låter som en bra idé tycker jag, du kan ju öka till två måltider i alla fall och se om det blir någon skillnad. Uppdatera gärna om hur det går för er!

Annons:
Boris/Vlad
2014-07-10 13:06
#7

#6 Tack för dina tips, har precis beställt kalk och vovven har fått mat nyss. Håller tummarna jag också på att hon blir bättre. Jag uppdaterar efterhand. :)

Kalli
2014-07-11 23:05
#8

Min hane har enligt första ägaren haft sina huvudskakningar sedan han var liten, men att de sedan försvann mer och mer. När han kom till mig 11 månader gammal hade han dem mycket mer frekvent än han har nu, mycket möjligt att det var kopplat till stress då han flyttat runt mycket. Vad han ätit hos tidigare ägare eller hur vet jag ju inte men här har jag inte sett något samband med den mat han fått eller när han ätit, han får alltid mat två ggr per dag +träningsgodis (som ofta är torrfoder). Däremot uppkommer det alltid och enbart när han vaknar.

Ska kanske tillägga att han inte är bulldog, men ville ändå göra ett inlägg om min erfarenhet. Förhoppningsvis var det ok. :)

Boris/Vlad
2014-07-12 01:37
#9

#8 Absolut ok! :) Suger åt mig så mycket info jag bara kan. Nyfiken på vad han är för ras dock?

Hur frekvent hade han när du köpte honom? Trappade det ner successivt? Jag ser också ett samband som många nämner att det är i samband med att hunden är trött eller precis har vaknat, men då för några dagar sedan hade min tik det så många gånger så det kändes som att hon bara fastnade i det eller vad man ska säga. Hur ofta får din hund det i dagsläget och hur gammal är han?

Hon har nu inte haft mer än 1 anfall sedan i torsdags när jag skrev här, samma dag som jag började ge henne mat 2 ggr per dag. Vilket innebär att hon bara varit anfallsfri igår hittills. Hon hade ett dygn där hon inte hade ett enda anfall dygnet efter hon hade 7-8 anfall, så jag ropar inte hej ännu. Men det varenda liten dag utan anfall känns såklart skönt.

Kalli
2014-07-12 09:42
#10

Han sägs vara en blandning mellan Amstaff/Rottis och det är mycket troligt att det stämmer men det är ju möjligt att det finns något annat där också.

När han kom hände det flera gånger i månaden, ibland oftare men aldrig dagligen. De minskade dock ganska fort till enstaka gånger och successivt har de blivit färre och färre. Nu är han 6 år om några månader och i år har det bara skett en gång ännu, uppskattar att det hänt 1-3 ggr per år senaste åren.

Han sover nästa alltid i sängen så det är bara där han fått sina anfall, de har varat några min och brukar försvinna när han kliver upp och rör sig. Jag upplevde det som att anfallen var längre förut också fast jag har aldrig tagit tid.

Äta brukar han oftast göra två gånger per dag, men de gånger det bara blir en gång eller enbart skonkost (vid dålig mage) har inte haft någon påverkad. Han var extremt stressad när han kom hit, numera är han en rätt trygg hund och jag har inte kunnat sammankoppla de senaste anfallen med stress men jag håller det ändå som troligt som en utlösare.

När det gäller trauma har jag fått höra att han alltid dragit som en tok i kopplet, mycket möjligt att han koppelkorrigerats då tidigare ägare varit inne lite mer på hårda metoder. Jag har alltid funderat på om det också påverkat, eftersom skakningarna sitter i huvudet (att det tryckt på någon nerv) men har inte heller lyckats hitta ett samband mellan de få anfall han får nu och att det hänt något särskilt, numera går han generellt fint i kopplet.

Boris/Vlad
2014-07-12 14:00
#11

#10 Hade han nånsin mer än ett anfall per dag? Det är mest det som bekrymrar mig med Cali, hon kan tydligen få flera anfall per dag. 7-8 på ett dygn, i torsdags 3.

Kalli
2014-07-12 15:55
#12

Nej, så ofta kan jag inte minnas att han hade. Vi hade inte möjlighet att gå till veterinär när de uppkom eftersom han var i hemmakarantän men jag var inte särskilt orolig. Om han hade haft flera gånger dagligen hade jag varit betydligt oroligare men som sagt kan jag inte minnas att det ens var varje dag. Eller alltid varje vecka. När det var som mest här då, hur ofta han hade som valp kan jag inte säga. Hoppas det det blir bättre med din tös.

[fabienne]
2014-08-29 16:48
#13

Idag hände något som fick mig att tänka på den här tråden. Hunden har skakat på huvudet idag, för första gången på flera månader. Två tillfällen än så länge. Han har haft ganska stora problem med magen de senaste två veckorna, och i en vecka har han ätit royal canins veterinärburkmat. Jag räknade nu på hur mycket kalk maten innehöll och han har ätit mindre än hälften så mycket kalk som han gjort tidigare. Upptaget har säkert inte varit det bästa heller. Jag tror inte det är blodsockernivån som varit problemet nu för han har fått mat var tredje timme. Jag ska se om det försvinner igen om jag höjer kalket till nivån han fått tidigare.

Hur har det gått med din hund? Bättre, sämre, oförändrat?

Annons:
vallhund
2014-09-20 20:32
#14

Gå in o läs på http://www.upei.ca/~cidd/intro.htm under nervous disorders.

#2 Vad fd ägare säger om djurs hälsa skall tas med en skottkärra salt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Boris/Vlad
2014-09-21 21:07
#15

#13 Jag tillsatte ju kalk o min hunds foder, skakningarna blev färre och färre och  slutade helt efter ca 2 veckor. Sen var hon helt fri från det. Jag slutade sen med kalket, dels för att jag ville veta om det kanske istället berodde på flytten och stressen i samband med det, dels för att få svart på vitt om kalket gjorde någon skillnad. Efter ungefär 2 veckor kom första anfallet, en vecka senare kom andra och hon har haft anfall en gång igår och en gång idag. Nu kommer jag börja med kalket igen från idag och se om de försvinner igen. 

#2 Absolut, det är jag medveten om.

[fabienne]
2014-09-23 12:50
#16

#14 Så tråkigt, jag kan inte öppna någon av länkarna som börjar på "inherited". Det kommer upp ett felmeddelande. Fungerar det för någon av er?

#15 Skönt att anfallen kommit mer sällan! 🙂Uppdatera gärna hur det går nu när du tillsätter kalk igen.

Boris/Vlad
2014-09-23 21:39
#17

#16 Samma sak för mig, funkar inte…

Japp, det gör jag :) Ger det några veckor nu och ser hur det går.

Boris/Vlad
2014-10-24 23:26
#18

En månad sedan jag skrev sist och började med kalk igen och inga skakningar senaste 3 veckorna :) Är övertygad om att det är kalken som håller det i schack.

[fabienne]
2014-10-26 13:06
#19

Men vad skönt att höra! Intressant att höra fler erfarenheter. Jag har bara pratat med en person innan med hund med detta problem och även hon hade upplevt mindre problem med skakningar efter kalktillskott. Skakningarna hade inte upphört helt när jag pratade med henne, men anfallen hade blivit kortare och lindrigare. Jag tror hon även gav extra b-vitamin. Hon hade en amerikansk bulldogg. 🙂

Boris/Vlad
2014-11-02 16:45
#20

#19 På min tik slutar anfallen helt :) Fortfarande inte haft ett enda, så skönt! Jag gav B-vitamin innan också, mest för pälsens skull, hon fällde något extremt då. Men nu ger jag bara kalk.

Annons:
Upp till toppen
Annons: