Annons:
Etikettfransk-bulldogg
Läst 18169 ggr
sagah666
2017-11-01 12:03

Att leva med en envis fransk bulldog

Hej vi har en fralla på 14 månader här hemma som är totalt omöjlig med det mesta , det är absolut den jobbigaste och mest envisa rasen vi har varit med om. Vi är hundvana sedan innan och har haft både amstaff, dogo argentino, boxer tom en liten chihuahua.

Tänkte dela med mig av för att kanske underlätta för andra innan man köper en envis krävande fralla , bra saker liksom att veta , gud ska veta att frallor är underbart söta o charmiga men tar mycket av eran tid …det är inte en knähund eller en soffpotatis .

Redan som valp var hon väldigt energisk och pockade på uppmärksamhet konstant hela tiden , hade svårt att varva ner , pep, gnällde , skakade sig i tid o otid när hon inte fick som hon ville.

Vi började tidigt med att sätta gränser och tränade lydnad , promenader gick vi på ca 15 min då man inte bör belasta deras växande kroppar, vi var mycket ute i skogen , vi var in o social tränade henne inne i staden , vi tog med henne i bilen , hon hade massor med leksaker ..nu ska jag ge ett tips till er med aktiva frallor och det är ta bort alla mjuka leksaker och ersätt med tuggben eller aktivitetsboll.

Börja ensamhetsträna tidigt då de har väldigt svårt att vara ensamna , vi har köpt en stor bilbur o lagt in en bia bädd , när ni sätter in hunden där är det noga att ni inte säger någonting , bara visa att där ska du ligga o gå sedan därifrån, ju mindre prat desto lugnare för hunden .

Vid all träning så belöna då hunden gjort rätt med gottebitar , när hunden beter sig illa så måste ni ta i från tårna o säga ifrån på skarpen!! prata absolut inte bebis språk med hunden , använd en låg neutral ton i vardagen , låt inte hunden sova i sängen för en aktiv fralla sover inte på nätterna!! de håller igång med allt möjligt ..vi kan inte ens ha våran hund i sovrummet pga att hon vägrar sova och det är inte hållbart i längden ..ge inte eran fralla för mycket aktiviteter , börja passivitetsträna tidigt så den lär sig att inne vilar vi i våran korg , vi har slitit hårt här hemma för att få ner fröken i varv..hon kan hålla igång från morgon till kväll o då ska man hela tiden hålla på med henne …om man har familj , jobb så blir det ohållbart för man får inget annan gjort med en hund som pockar på dig konstant .

Våran matvägrar emellanåt då tar vi bara bort maten o väntar ut henne , hon bevakar ständigt var man gör hemma , och försöker ta över och bestämma när man tex ska gå ut eller göra en annan aktivitet , detta har vi löst med att ignonera henne , ett bra tips är att ta på sig hörlurar eller öronproppar för frallor gnäller, knorrar och gör precis allt för att man ska se o höra dom .

Senaste månaderna har hon börjat med att ruska o skaka sig i tid o otid i protest , det protesteras för tex att hon inte får följa med när vi ska handla eller om jag ska gå med stavar …men olater som detta bör man stenhårt korrigera!! blomspruta med vatten på nosen är effektivt , om ni ska peta till en fralla så ta i ganska hårt med tre krökta fingrar , gör dom till en klo o stöt till i sidan …o säg kommandot nej !! tex.

Frallor är känsliga i magen så ge ett bra torrfoder utan spannmål, om ni inte föredrar ge tex vom, prima hundfoder ..vi ger både vom o torrfoder , sedan får hon aloevera droppar på varje måltid ..aloe vera är bra för tarmar men även slipper ni eksem ..finns många användningsområden .

Börja tidigt klippa klor o hantera eran fralla, bada den vid behov , gör rent öronen noga men framförallt hantera hunden från början ..så det vänjer sig vid att bli hanterad  , det underlättar vi veterinärbesök.

Nu hoppas jag att jag har fått med det viktigaste o önskar alla med frallor lycka till, eller ni som ska köpa tänk er för , hade jag vetat att rasen var så otroligt envis o krävande hade jag avstått från att skaffa mig en utan köpt en shitzu tex från början men nu är det bara att kämpa på o bita ihop …som slygnel är hon än mer hopplös ….

Annons:
Gronstedt
2017-11-01 12:09
#1

Säkert många kloka ord, men när någon rekommenderar blomspruta på nosen, så börjar jag undra hur grundtanken i hundhållningen ser ut. Jag är inte emot tydliga eller rentav skarpa korrigeringar (till skillnad från många andra), men jag drar definitivt gränsen på hitsidan medel som kan orsaka både långvarigt obehag och bestående men …

Greta G
2017-11-01 12:21
#2

Åh vad jobbigt det låter! Det gäller att ha en stor dos med tålamod! Jag är dagmatte åt en helt underbar 2 årig fralla och visst, ska inte sticka under stol med att han kräver rätt mkt uppmärksamhet men han kan efter promenaden, vanligtvis 1.5 timme skogstur med mkt spring och bus med hundkompisar, är han trött och ligger som en riktig potatis i soffan och snarkar högt. Det funkar jättebra att sova med honom i sängen de gånger han har fått sova över, det enda som kan vara lite jobbigt är att han brer ut sig över halva sängen och snarkar högt men tycker att det funkar jättebra att sova med honom. Har nog aldrig träffat en så anpassningsbar hund. Han kan relaxa så fort vi kommer hem till någon, åker en ny bil, är och fikar ute, så länge han är med någon han är trygg med, han lägger sig nästan direkt och tar det piano. Sen är han inte rädd för något, är otroligt charmig och är alltid med på saker samt oerhört gosig och lojal. Den stora nackdelen som du nämnde är att han har såååå svårt att vara själv men med en hundkompis som vi nu över så klarar han upp till 3 timmar! 

Sen är jag även dagmatte åt en shi tzu som också är otroligt charmig men är inte lika anpassningsbar, han behöver gott om tid att vänja sig vid nytt ställe och kan inte relaxa på samma sätt som frallan. Han är dessutom mer envis, vägrar komma när man ropar, springer iväg åt andra hållet om det passar honom när vi är i skogen och så får man bära honom när han bestämmer sig för att ta en paus. Han känns mer so en katt ibland faktiskt :D . Sen är han värsta mysproppen med och gosar gärna men bara på sina egna villkor medans frallan alltid vill mysa. Älskar dom båda men det finns för och nackdelar med alla raser så tänkte bara att det kan vara bra att veta att alla frallor är nog inte riktigt lika envisa :)

Greta G
2017-11-01 12:22
#3

Kan man förresten få se en bild på din lilla envisa fralla? 😍

sagah666
2017-11-02 13:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hej o tack för att ni har läst mitt inlägg:) uppskattas av mig, jag vill tillägga att vattenspruta är en väldigt bra metod för envisa hundar , och det får absolut inga bestående men för livet ..däremot fysiska bestraffningar ger bestående men ! Jag har tränat min hund alla dagar i ur o skur , mentalt , motion, diciplin, kärlek för jag vill ha en uppfostrad individ som det är trevligt att umgås med …tipset om vattensprutan kommer från en hund instruktör då vi inte fick bukt med våran frallas gnällande o pip konstant dygnet runt …man bör ju inte använda vattensprutan hela tiden bara när det eskalerar ska jag tillägga….hundhållningen i mitt hem är mycket god då jag använder sund förnuft o belöning som motivation …en hund är en hund vill jag oxå påpeka …man bör ge kärlek men på rätt sätt ..då hundar talar inte vårat språk ..dvs människobarn är en sak ..djurbebisar en annan :) anser att alla hundägare får göra det som funkar för dom..alla fostrar vi våra barn olika oxå så varför ska alla fostra sina hundar på samma sätt…beror ju på vilken ras du har och vilken sorts hund du vill ha när den är vuxen …Jag älskar min lilla grisekno men måste ju fostra henne så hon inte blir riktigt odräglig att ha o göra med ….här kommer en bild på little mizz sunshine ..kram

sagah666
2017-11-02 13:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ser denna hund ut att fara illa :)??? hahah inte ett dugg faktiskt …trygga hundar sover på rygg med matte i soffan

Gronstedt
2017-11-02 13:37
#6

 #4: Ingen har vad jag sett påstått att din hund far illa? Och ingen annan än du har dragit upp jämförelser med barn, vad jag kan se? Du verkar försvara dig mot angrepp som inte förekommit.

Jag är helt för att man uppfostrar djur som djur och har som sagt inte det minsta emot tydliga eller rentav skarpa korrigeringar vid behov, men vattenstrålar mot ansiktet och nosen kan orsaka långvarigt obehag eller rentav skada om de träffar illa eller gör att partiklar förs in i näsgångar eller ögon.

Annons:
Greta G
2017-11-02 14:01
#7

Vilken liten gosegris 😍!

sagah666
2017-11-02 15:43
#8

Hej igen man måste givetvis rikta strålen rätt när man använder vattenspruta …o tyvärr har jag träffat massor med människor som behandlar sina hundar som bebisar som tror de är människorbarn ..nu tänkte jag inte fortsätta på denna diskussionen …jag skrev mitt inlägg för att ge tips o råd till de som är sugna på frallor ….frallan är väldigt mycket hund  dom är inte bara söta o charmiga …ha en bra alla helgona helg …hoppas vi kan diskutera korrigeringar o ge varandra tips i framtiden :)ps jag tar inte kommentarer på internet som angrepp!!! men jag besvarar dom …vilket alla borde göra …dessutom vett o etikett gäller även på internet …

Dorran2017
2017-11-05 12:00
#9

Jag måste säga att ni måste haft väldig otur. Jämför jag med min fralla så stämmer inget alls med problemen förutom känslig mage och något mer, men även om dom är envisa så har jag aldrig märkt av detta. Hon älskar också att sitta i knät och kela och är också till stor del lite soffpotatis även om hon är aktiv som hundar ska vara 😊 Sover gör hon också i min säng när jag gör det.

Dorran2017
2017-11-05 12:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Här är min lilla Doris som fyllde ett år den 4 april.

Greta G
2017-11-05 15:56
#11

#10 Åh vilken liten goding!! 😍

Dorran2017
2017-11-08 20:43
#12

Ja hon är så go, snäll och tillgiven. ❤️

Sidvicious
2017-11-11 23:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Känner inte alls igen mig i den beskrivningen. Har dels varit dagmatte ett år åt en fralla och har nu skaffat mig en alldeles egen - mitt livs bästa beslut. Så mycket kärlek och skratt. Visst är han ibland envis och har sina olater. Men skäller gör han aldrig, anpassar sig helt efter vad jag orkar. Sover djupt på nätterna (i sängen såklart). Kan både följa med på joggingrunda eller nöja sig med en promenad runt kvarteret. Han är underbar med småbarn och älskad av alla. En riktig pajas som är så kelig och go. Tror verkligen att hundar är precis som människor - sina egna individer. Och ja det är helt klart värt att lyfta både fram- och baksidorna med denna ras. Men i mina öron låter det som att du har haft en del otur! Önskar dig lycka till med den lille.

Annons:
vallhund
2018-02-07 17:52
#14

Verkar som TS tittat för mycket på CM.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Cashmere
2018-05-15 12:02
#15

Känner igen en del i beskrivningen, men inte allt. De kan verkligen vara envisa, men å andra sidan helt fantastiska när de är på det humöret 🙂

Helsingborgstös som tycker om dalmatiner och till vardags jobbar för <a href="https://moneyarcher.com/se/" target="_blank">Din Kurs</a>

Greta G
2018-05-16 06:07
#16

#14 Vad betyder CM?

vallhund
2018-05-16 17:23
#17

#16 Ett av dom största skämten bland hundtränare. Cesar Milan.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: