Hur är det egentligen?
Hejsan, jag är en 18 årig tjej, som verkligen älskar fransk- och engelsk bulldog. Jag hoppas jag har råd att skaffa mig en i framtiden när väl jag har ett stadigt jobb, eget hem m.m. Både min familj och vänner säger bara negativa saker om de raserna. Självklart dreglar hundar, blir sjuka osv.
Jag känner att jag behöver höra/läsa från en ÄGARE till en fransk/engelsk bulldog, som kan berätta hur det egentligen är att vara ägare till dessa raserna. Skriv allt vad ni tycker, både negativa saker och positiva. Så jag verkligen får höra sanningen och inte kommer ångra mig när jag väl har köpt en (vilket jag inte tror jag kommer göra, men man vet aldrig).
T.ex. undrar jag:
1. Är verkligen Engelsk bulldog/fransk bulldog så svåra att ta hand om (i jämförelse med andra vanliga hundraser?
2. Dreglar de verkligen så mycket som alla påstår?
3. Har raserna mycket problem med sin hälsa? Eller det är bara rykten?
4. Blir verkligen fransk bulldogen beroende nästan av sin ägare?
5. Är någon av de raserna agressiva mot barn?
Alla hundar är egna individer med allt vad det innebär, så något ordentligt svar kan du bog inte få, jag svarar utifrån Bulten :) 1. Nej det skulle jag inte säga. Däremot är många av dem (inkl. Bulten) envisa av sig så det gäller att ha lite tålamod men det gäller ju även alla hundar. På sommaren får man tänka på att det är varmt och i och med den korta nosen har de det lite värre med andningen så det blir ordentliga promenader på morgonen/kvällen när det är svalt. Det är väl det enda som jag känner är avvikande i "ta hand om"-delen. 2. Bulten dreglar aldrig, inte heller hans mamma eller syskon som ja träffat även som äldre. Inte heller andra frallor som jag mött. Vill få för mig att engelsk bulldogg dreglar, men det kan vara hörsägen också. 3. Alla raser har sina problem, så även bulldoggar. De enda hälsoproblemen som Bulten har haft har varit pga yttre orsaker (klobrott, förgiftning). Kända problem är ju andningen, patella etc. Kolla gärna rasavlingsstrategi för raserna på respektive rasklubb, där får du en bra översikt av vilka hälsoproblem som finns och som inte ska föras vidare. 4. Dom är små clowner som gärna är i centrum och därmed får mycket uppmärksamhet. De är trogna sina ägare och vill gärna hänga med (men vilken familjemedlem vill inte det?) Man får som ägare se till att bygga upp en trygg och ömsesidig relation men inte glömma att göra hunden lite mer självständig också. Vi låter Bulten vara ensam regelbundet (han går på dagis så han är aldrig ensam när vi jobbar), han får inte vara i käket när vi äter, vara i soffan etc. 5. Bulldoggar är väldigt bra som familjemedlemmar. Vi har ännu inga egna barn men syskonbarn och andra släkt/vänner/bekanta med barn och det har aldrig varit några problem. Han har aldrig visat aggressivitet överhuvudaget, vare sig mot vuxen, barn eller annan hund. Jag tycker att det är en underbar ras, läs gärna på mer och utnyttja forumet för alla frågor du kan tänkas ha! Det är en stor hund i litet format som ger otroligt mycket glädje och kärlek tillbaka. All lycka till i ditt letande :)
Jag har en Fransk bulldog och kan svara jag med på dina frågor utefter vad jag upplever med Elsa som ännu bara är fem månader.
1. Är verkligen Engelsk bulldog/fransk bulldog så svåra att ta hand om (i jämförelse med andra vanliga hundraser?)
Elsa är min första hund så jag har inte uppfostrat någon annan hund från valp. Dock upplever jag och har fått sagt till mig att Elsa är himla duktig för att vara så ung. Hon är redan rumsren och kan de vanligaste kommandon. Så Elsa är inte svår i alla fall =)
2. Dreglar de verkligen så mycket som alla påstår?
Elsa dregglar inte normalt, men m hon precis druckit droppar det vatten om munnen på henne. Det kan hända att hon är slarvig nu när hon är valp, men det märker vi. Inget som stör så, men man kan halka lite på golvet om det blivit blött.
3. Har raserna mycket problem med sin hälsa? Eller det är bara rykten?
De finns dem som har en hel del problem, men man får vara seriös i sitt letande och kolla upp uppfödare med bra meriter. Inte köpa ifrån blocket eller liknande.
4. Blir verkligen fransk bulldogen beroende nästan av sin ägare?
Visst älskar Elsa oss och vill helst av allt vara nära, men hon har inga problem med att någon annan är med henne och går ut utan oss.
5. Är någon av de raserna agressiva mot barn?
Elsa ÄLSKAR barn. Ser hon något barn ute så sitter hon en lång stund och kollar efter dem. Än så länge är hon lite hoppig och nästan för glad över alla människor hon möter, men det jobbar vi med.
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
#1 Tack för svaren :D Jag har läst i flera böcker om bulldog raserna, men vill ju gärna just höra ägarnas veriation. Så svara gärna efter din hund :) Det med att hunden vill vara i centrum. Det e så att jag läser Barn och Fritid och går sista året. Ska sedan plugga vidare till Teckenspråks tolk, och då kommer jag ju inte alltid vara hemma när jag pluggar. Tror du hunden klarar det?
#2 Det låter som en väldigt söt hund :) Skäller hon mycket?
#3 Elsa kan skälla på oss när hon vill leka. Även på våran släkt när de hälsar på just för att hon blir så himla glad. Hör hon någon annan hund skälla utanför eller på Tv så hostar hon mer typ. Väldigt lågt skall. Man får ju tänka på att hon är valp också, så förhoppningsvis kan vi jobba bort skällandet.
Elsa är hemma några timmar själv på dagen när jag och husse jobbar och det funkar utmärkt. Hon verkar mest sova då och när vi kommer hem får hon en längre promenad och massvis med kärlek =)
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
#4 Aww… :) vet du om fransk bulldog e i vanliga fall en skällig ras? Vissa raser e ju det, t.ex. min hund (mammas) som e en Shitz shu och Cotton de thulear. Hon heter med Elsa :P
#5 Min uppfattning om frallor jag har mött och läst om så skall det inte vara någon skällig ras. Hon skäller ju aldrig utomhus, utan bara lekfullt mot oss. Fast det kan vara jobbigt nog.
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
#2 Inget direkt fel med att köpa en hund av en uppfödare som annonserar på blocket. Det finns många seriösa uppfödare som annonserar just där. Bara man kollar upp det noga.
Btw, har din fralla stamtavla o är SKK-reggad? :)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
#7 vad betyder SKK-reggad? :o
#8 Att hunden är registrerad i Svenska Kennel Klubben. Dvs att båda hundens föräldrar har stamtavla och är godkända att avla på enligt de regler som finns inom rasen. Typ.
Mkt viktigt tycker jag.
Jag kan lägga till att man får sålla mellan annonserna på blocket och liknande. Finns ju uppfödare som annonserar där också, men det finns ju risk att det är en smuggelhund, så man får undersöka och be om att få träffa alla valpar med mamma och gärna pappan också.
#7 Nej Elsa har ingen stamtavla eller är SKK reggad. Pappans stamtavla har jag sett, men mamman har ingen.
För mig spelar inte det någon roll i detta fall då jag har följt en tidigare kull på samma föräldrar som alla är friska.
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
#9 okej
Tur att jag frågade vad det betydde då. För det e just sånt jag vill ha om den hunden jag kommer köpa. Vill veta om hundens föräldrar har någon svår sjukdom som min hund jag vill ha kan få också i framtiden m.m. Köper inte vilken som helst, man vet ju inte hur den som tog hand om valpen e mot sina hundar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#10 Of course, men om det är en smuggelhund lär den inte vara reggad hos skk.. Okidoki, bara en undran ^^
#11 Ja. det är jättebra att du tänker så! :) Med en SKK reggad vovve är ju allt sånt så mkt enklare att kolla upp.
Du har fått väldigt bra svar tycker jag så jag har väl inget direkt att tillägga. 
Men för att ändå svara på dina frågor så är vår Brittan nog den enklaste hund jag någonsin träffat. Följer med på allt, leker med barnen, är lugn när vi är lugna, inga problem att vara ensam hemma. Hon tycker ju självklart inte om att bli lämnad, men vilken hund gör det?
Hon dreglar ingenting.
Hon älskar barn och människor över huvudtaget. Idag tex så blev det lite tyst och jag undrade vad min tvååriga son gjorde. Då satt han på Brittan och drack vatten ur sin mugg… Helt otroligt tålig och alldeles för snäll egentligen.
(Självklart så räddade jag henne med en gång!!)
Den engelska bulldoggen kan jag tyvärr inte så mycket om…
/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus
#13 Vad mysig hund! :) Jag läser gärna flera kommentarer om hund raserna så det e bara att skriva :D Tur att du räddade henne från att bli mosad sitationen haha :D
Bulldogs är ju defekta raser så sjukdomar finns det. Men å andra sidan så hittar du något rasbundet på typ 90 % av världens alla raser.
Personligen älskar jag den franskas bulldoggen. Annars tycker jag muskelhundar är korkade men frallan är smart, käck, underbart söt och en riktig clown. Viktigt är ju att titta på föräldradjuren och försöka gå så långt bak i leden som möjligt, för att försäkra sig om att förfäderna var friska individer.
Att köpa en oreggad fralla är så dumt, priset ligger då på ca 11-13.000 kr. Lägg till några tusen och du får en SKK-reggad hund. Man blir så pass begränsad utav att ha blandras så det måste kännas i plånboken att ge över 10.000 kronor för en blandras.
Tycker helt klart du ska satsa på en Fralla om du är intresserad utav dem, dem är så allsidiga så dem kan verkligen formas till så gott som vad som helst. Tycker inte dem är mer krävande än andra raser, men då har jag iofs bruksraser. Har aldrig upplevt att frallor dregglar heller =)
Sabina
www.anibaz.blogg.se