Fästingskydd
Nu är det ju dags att verkligen börja tänka på att skydda våra pälskorvar mot fästingar.
Är lite intresserad av att höra vad ni har tänkt använda/använder för skydd. Halsband, spray, tillskott eller huskur?
Själv har vi införskaffat ett Sådant här.
Hoppas att det skall funka fint då vi förra året hade Scalibor som Elsa fick utslag av.
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se

fundulerar också på det här med fästing skydd och har inte den blekaste om vilket vi ska välja till våran gris :S förslag godtas gjärna ;)
TS: hur funkar det halsbandet? kan man ta av det när man är hemma och bara sätta på det när man är ute? vill inte ha halsband på honom jämt..
Har hört att fästinghalsband inte är bra.
dvs att pälsen trillar av runt om och det börjar klia.
Tillägger att det kan uppstå flera biverkningar.
#1 Jo man kan ta av det ganska enkelt, men jag vet inte hur bra effekten blir av det då.. Det är väldigt tunt och följsamt halsband och man skall inte ha det särskilt tajt. Jag gillar inte heller tanken på att ha halsband jämt, men detta var inga problem.
#2 jag tror det beror på vilket halsband man väljer. Scalibor är ofta det som får negativ kritik, men det är alltså inte det vi använder nu. Sedan sitter detta ganska löst runt halsen och jag ser inga antydningar på att pälsen skall trilla av.
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
#3 Självklart, absolut det tror jag med att det beror på vilket man väljer

#3 mjo det är väl lite så jag tänker också.. eftersom min lille gris har en valp som han leker ganska ofta med som är lite tuggig också så vet jag inte om jag vågar låta honom ha på sig ett sådant när dom träffas, sen har han en sele som sitter över halsen precis som ett halsband…gaah, det är en djungel det här med fästingskydd….
Gammalt beprövad metod är ju en hel vitlöksklyfta i veckan men jag vågar inte ge honom det, tänk om han får ont i magen… :S *jupp, jag är mammigaste idioten någonsin* :P
Vi hade jättelite fästingar här förra året så jag behövde aldrig använda nått medel så i år har jag faktiskt inte tänkt på det än. 
Till Brittan vet jag faktiskt inte vad jag skulle använda men till Lucas blir det Exspot eftersom det är det som funkar bäst på hans långa päls (Samojedblandis)
Frontline använde jag på min Korthårs Collie för det räckte på henne. verkar vara ganska individuellt också, vilket som funkar bäst.
Jag har provat Scalibur och det funkade bra men vet om flera som fått biverkningar precis som du skriver.
Så i dagsläget vet jag faktiskt inte. 
/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus