Hälsan hos frallan
I SKKs rasguide kan man läsa följande om frallans hälsa:
Hälsa
Rasen kan ha vissa andningsproblem, orsakade främst av korta, runda huvuden och korta halsar.
Finns det inte fler hälsoproblem hos dem?
Hur pass vanligt är det med andingsproblem?
Har funderngar på att skaffa en fralla i framtiden, men avskräcks lite av att man ofta får höra att det är en väldigt sjuk hundras.
Vad är era erfarenheter? Om din fralla varit sjuk, vad har det varit?
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hittade denna länk om hälsan hos den engelska bulldoggen.
Men ännu inte något liknande om hälsan hos frallan.
Jag håller på med en artikel om hälsan hos våra Bulldoggar… Tyvärr så är det ganska mkt så det kommer ta ett litet tag. 
Det finns en del ganska stora hälsoproblem men det känns som om uppfödarna är på väg i rätt riktning. Men det finns stora problem inom rasen tex, andning, hudproblem, ryggproblem osv.
Jag har börjat skriva men ju mer jag forskar desto mer beklämd blir jag… Hoppas lite vi kan gå tillbaka i tiden, för bara ett 50 tal år sedan så såg frallan helt annorlunda ut.
Jag hoppas att det kommer in lite nytt blod i uppfödarsvängen som vågar ifrågasätta och som vågar byta riktning… Men vi får väl se. En underbar ras är det iaf… 
/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus
#2 Åh vad spännande :D Ser fram emot det!
Angående ryggproblem, vad för något? Vår fralla fick diskbråck, vi var tvugna att avliva henne =(
Det hade jag ingen aning om, fast å andra sidan har många raser förändrats en hel del.. Har du ngn bild? Eller sparar du dem till artikeln? ;)
Det är precis det som frallor kan få problem med, diskbråck…
Det har avlats på allt kortare och kortare ryggar och då får man sånna problem. 
Här finns det jättebra info om du vill läsa mer, det är en av mina källor… ;)Finns lite bilder där på hur Frallan kunde se ut förr och nu…
Jag tror att öppenhet och att alla uppfödare är ärliga och registrerar sina hundars problem är nyckeln till allt…
Just nu verkar det mest fokuseras på naturlig födsel och det är jättebra men de andra problemen verkar komma lite i skymundan.
Visste ni tex att Frallan kan ha och förr så skulle de ha en svans? Kort och lite tjockare visserligen men ändå en svans…
Okej =( Ja det kan man ju till viss del förstå, typ som taxar som även de har problem med diskbråck fast då ist att ryggen är för lång.
Tack för länken, den verkade bra. Ska läsa mer en annan dag :) Dock så var hemsidan en aning plottrig, hittade inte bilderna på äldre frallor..
Ja det har du rätt i, och naturliga födslar är ju jättebra!
Nej, det hade jag ingen aning om. Fast svansen finns ju där, bara ännu kortare ;D
Har din fralla haft några sjukdommar/åkommor?
Det är en jättejobbig hemsida men mycket bra info. :)
Svansen finns där men på många många så är den för kort och missbildad. Det sa finnas ett visst antal kotor och i många fall så gör det inte det eller den är för tajt mot kroppen.
Jag har läst så mycket om hälsan de senaste dagarna så jag är alldeles snurrig 
Nix, inga sjukdomar eller nåt sånt. Vi har ju inte haft henne jättelänge och hon är ju ganska ung fortf men hon har varit frisk hela livet.
#6 Jo håller med! ;)
Okej jag förstår, jag har faktiskt inte träffat jättemånga men de jag träffat har iaf haft fin svans :P
Det kan jag tänka mig, men det är roligt att läsa om sådana, intressanta saker :) Det är ju bra att man är påläst speciellt om det rasen man har.
Skönt att ni har sluppit det hittills, hur gammal är h*n?
När man ser en fralla, en chihuahua eller en pudel och sedan jämför denna med vargen, ja då förstår man hur mycket människan kämpat för att raserna ska se ut som de gör idag. Det är självklart att det tillkommer flera problem, oavsett ras.
I grund och botten handlar det om att vi som ägare måste ta vårt ansvar. Vår kille är väldigt nätt och smidig för att vara fralla, han var minst i kullen. Han är stilig med mycket fina drag, men det är ändå inget som man vill föra vidare eftersom att han inte har "stommen". Tyvärr blir frallorna mer och mer efterfrågade, och därmed finns det säkerligen ett stort antal människor som ser sin chans att tjäna en hacka.
Det är här vi måste sätta stopp. Det är då rasen blir sjuk och får massa problem - när oseriösa människor experimenterar med något som de inte har en aning om. På friskafrallor står att det tillsammans i frankrike och spaninen finns ca 6000 annonser med frallor som har falska papper, oreggade och oseriöst uppfödda.. av människor utan någon som helst kunskap. Och så länge det finns köpare så kommer lekmansaveln att fortsätta. Det krävs krafttag, inte bara på landsnivå utan på ännu högre nivå!
Ber om ursäkt för eventuell snurrighet! 
#4, det hade varit intressant att se bilderna, hittar inte dessa.. vart ska jag klicka?
#8 Skitbra inlägg! Det är exakt så det är. Det är vi valpköpare som har makten och i förlängningen så är det uppfödarna.
Frallan har sitt söta utseende och glada sätt lite emot sig. Den har blivt jättepopulär på kort tid och eftersom efterfrågan är större än tillgången så höjs priserna och det blir många oseriösa uppfödare. "min tik är ju så fin och gullig och snäll, henne tar vi valpar på. De skulle ju bli jättesöta"
#8 Ja du har så rätt, självklart att frallan inte den enda rasen med många problem. Man bör börja föra en mer seriös avel, med friska hundar osv. det gäller ju många raser.
Och att frallan ökar i popularitet gör det ju inte enklare, ganska hemskt att det finns så många oseriösa som bara vill käna pengar :( blir ju ingen bra avel på det sättet!
Sen är det ju som så att det tyvärr finns folk som köper dessa hundar..
Hur menar du med att det finns problem men att det inte är en sjuk ras? Förstår inte riktigt hur du menar 
#9 Jag ska se om jag hittar dem igen…
Här finns det lite bilder… Kolla längre ner på sidan.
#8 Inlägget blev ändrat under tiden jag satt och svarade, haha :P
#12 Jag vill med se :) hittar inte heller..
Fan nu råkade jag tydligen ta bort halva inlägget när jag skulle redigera några stavfel, ibland är man för snabb på enter! Det väsentliga kom i alla fall med!
Visst är det så, ett fint utseende är inte en garanti för lyckad avel.. det finns ju en anledning till att det inte finns allt för många fransk bulloggkennlar. Det tar flera år, och kräver erfarenhet.. vilket man inte får genom att googla lite lätt och sedan låta två "suuupergosiga och söööööta" hundar träffas..
#15 Nämen vad skulle du in och pilla där för! Det var ju ett jättebra inlägg som det var! Haha 
Men du har rätt, det väsentliga är kvar…
#11, ja det är väl en definitionsfråga från person till person. När jag tänker på sjuk ras tänker jag exempelvis på den där håriga rasen (har ingen koll på namn, men liten och hårig som sjutton), där man avlat så pass att de på utställningar måste lägga hunden på en typ av "kyldyna" för att den inte ska bli överhettad..
Eller på de linjer i en ras där man fortsätter att avla (på grund av okunskap) så långt att hundarna till slut inte kan gå etc.
Som sagt, en definitionsfråga och vist är det en fingervisning om en problematik/sjukhet när det är med regel än undantag att vi omges av små wannabe-minigrisar som snarkar omkring i hemmet. Vad jag egentligen ville komma fram till är att jag är sur över att så många har synen av frallan som en SJUK ras. När vår kille varit risig så har det varit helt och hållet självförvållat..
Och en liten historia som kanske färgat mitt sett att "inte se det sjuka" hos rasen var när jag hade charmats av rasen och sökte reda på all info jag kunde komma över. Jag var frälst med valde ändå att prata med en av min mammas bekanta som har full koll på hundvärlden (trodde jag). Hon menar att: näääää köp inte en sådan där!! De är sååå sjuka, köp mops istället dom är såå friska. Inget illa om mopsar, men sedan kom ju den där omtalade dokumentären på SVT där mops pekades ut som en av de sjukaste raserna. Och där hade jag suttit och stridit för min fralla med bekanten, och nästan var på vippen att ge upp för att hon "övertygat" mig. Och sedan dess har jag stött på en del knepigt hund-fok som haft både det ena och det andra att säga om rasen.. och då jäklar kliver matte upp och ger dom lite på moppo ;)
#17 Ja då förstår jag det är SJUKT. Man avlar fel tills man har en hund som inte kan lea ett normalt hundliv. Rasproblematik.
Fast när jag tänker på en sjuk hund är det en hund som ofta blir sjuk och får sjukdommar av det ena eller andra slaget.
Tex vår fralla som dels ble drabbad av Demodicos /demodex samt diskbråck som hon sedan fick ta bort henne för =( Båda dessa tydligen rasbundna sjukdommar.
Ja, det kanske var liiite skumt att tipsa om det då.
Anledningen till att jag ens skrev denna tråd var att jag vill bli motbevisad, jag vill inte tro att merparten av alla frallor blir sjuka/får rastypiska problem.
Det är mkt på grund av den risken jag inte är helt hundra på att jag någon gång kommer köpa en fralla. Trotts att jag egentligen vill. Visst, alla hundar blir ju sjuka. Men vi fick ju ta bort vår lilla gris redan när hon var 4 år 
Även för att jag tyckte att infon SKK bbjöd på är missvisande..
#19 Glömde svara dig ovan… Vår tjej är 18 månader nu så inte helt vuxen och sjukdomar kan ju fortfarande visa sig…
Det var tråkigt att läsa att ni fick ta bort er fralla pga rastypiska sjudomar…
det är ju det här som är så viktigt. Att uppfödare vågar stå för när det blir "fel" och att de registrerar sjukdomarna. Sånt här måste ju komma till ytan och inte bli sopat under mattan pga att uppfödaren inte vill bry sig eller skäms (eller vad anledningen nu kan vara)… Sjukdomarna sprids ju även via syskon osv, det är dem vi måste åt. Alla dolda anlagsbärare.
Med facit i hand, skulle du valt en annan uppfödare, läst på mer, valt en annan valp från en annan kull? Om du fick göra om det, skulle du gjort nåt annorlunda?
#20 Jag håller med dig helt och fullt!
Nu var det ju inte jag som gjorde detta utan min stora(halv)syster. ;) Men OM:
Om jag skulle ha gjort om valet av en Franskbulldoggvalp skulle jag leta efter en redigt bra, seriös, ärlig uppfödare. Någon som har haft några kullar sedan tidigare och har lite erfarenhet. Jag skulle vilja att tidigare syskon/halvsyskon ditills levt ett liv utan sjuksommar eller ännu viktigare rasploblematik. Speciellt föräldrar också, och deras föräldrar. I vanliga fall skulle jag även säga bra utställningsmeriter, men kanske inte spelar någon roll om man ändå ger bra poäng till hundar som ändå "blir fel". Men iaf kolla tillbaka så mkt som möjligt på den eventuella valpens stam och hur deras hälsa varit.
Vad jag kan komma på nu :)
En ännu viktigare fråga, fick uppfödaren reda på det, har h*n lärt sig av misstagen, går släktingarna fortf i avel?
Det är intressant och viktiga frågor… 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu är jag på rätt data! Hoppas att det går bättre den här gången.
Jo det jag ville säga om sjuk ras/problemras är väl lite mer också om huruvida det är "bortom all räddning" så att säga.. Om vi tar exemplet med cavallier king charles (som försvann från tidigare inlägg) där entusiaster avlat fram huvudformen på ett sådant sätt att utvecklingen inte hänger med och hjärnan växer och blir för stor för kraniet.. i de fall är det tyvärr bara en spruta och tack och god natt som gäller. Det finns inga alternativ.
Fransk bulldogg har ju exempelvis restriktioner i försäkringen mot plastikoperationer.. men det innbär ju ändå att vi har en möjlighet att "åtgärda" problem som innebär för trånga luftvägar etc.
Chilli10, jättetråkigt att höra.. det värsta med våra raringar är att det inte finns några garantier. Och precis som Luecca säger så är det ju oerhört viktigt att sådant här kommer till uppfödarens kännedom. Och det är ju faktiskt det som avgör huruvida det är en bra/dålig uppfödare.. Säg en kull på 4 valpar, 2 har hälsoproblem och 2 har det inte. Visst kan man avla på de friska men att syskonen har hälsoproblem tyder ju ändå på att det finns anlag och kan ju kanske till och med vara dolt i flera år. Fast ska man tänka i dom domedagsbanorna så skulle vi ju inte ha några frallor alls!
Vi får vara glada att vi ändå har ett så pass bra regelverk som vi ändå har i Sverige. Och att det inte finns allt för många fb-kennlar. I och med det kan vi vara säkra på att allt "går rätt till", men som sagt finns det inga garantier.. och ju fler lekmän som ger sig in i matchen - desto mer problematik kommer vi med största sannolikhet stöta på i framtiden.
Vår kille blev 2 år i mars och har inte visat upp några hälsoproblem alls. I och med att vi inte ska avla på honom så valde vi även att kastrera honom. Och tro det eller ej men han snarkar och snorkar mycket mindre efter att vi kastrerade honom! Är det någon annan som också upplevt detta efter att ha kastrerat, om ni nur har det? Intressant sidospår bara ;)
#22 Hon var inte från en reggad uppfödare.. 
#23 Nej, det finns det ju aldrig iof, oavsett ras.
Tequila var kastrerad, hon snarkade på som vanligt, haah :)
Jag har kommit till insikt med att jag aldrig någonsin igen (min tik jag har nu har inte heller stamtavla) kommer att köpa en hund som inte är från en seriös uppfödare, den ska ha stamtavla osv. Oavsett vad jag i framtiden kommer att köpa för ras. Jag har förstått vikten av det.
Min Chilli köpte jag dock från en privatperson när hon var 6 mnader. Jag var helt kör i henne efter jag hade träffat henne, och just då spelade det ingen roll att hon inte hade stamtavla..
Trodde hälsan var värre för dem.. där ser man :)
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡