Bulldogg iFokus

Bulldogg

Etikett: fransk-bulldogg
Läst 5452 ggr
tjiivans
0

Tips vid tandlossning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det dags för vår fralla Elsa att tappa sina mjölktänder.
Hon är 17 veckor och har de senaste dagarna blivit mer och mer frustrerad över att det kliar i munnen på henne.

Vi ger henne håra tuggben som hon tuggar på i timmar, leker dragkamp med olika leksaker, men ändå verkar det inte räcka.

Hon skäller på oss i ren frustration oavsett om vi ägnar 100% av vår tid åt henne.
Provade att ge henne en morot igår, det var kul i fem minuter.
Har fryst en handduk ihoprullad, samma resultat där.

Har ni något tips på vad vi kan göra för att underlätta för henne?
Får ju själv hjärtsnurp för man tycker synd om stackarn.

tjiivans.blogg.se

spindeohana.blogg.se

Luecca
0

SötElsa Kyss

Jag gav Lucas isbitar när han var liten. Han gick och sög på dem och det underlättade väldigt.

Har du någon repleksak så kan du ju dränka in den i vatten och lägga i frysen. (lite samma sak som en handduk iofs men den blir ju hårdare att tugga på)

Hjärngympa så de får tänka på annat kan ju funka. Annars har jag inga mer tips som jag kan komma på nu.

Någon annan kanske kan komma med lite smarta idéer. Glad

/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus

[najnie]
0

Oj vad jag känner mig hemsk när jag skriver det här men när Bulten skulle tappa sina tänder och man märkte på honom att tanden irriterade så drog jag faktiskt ut den på honom (vill poängtera att jag enbart gjorde detta på tänder som var riktigt riktigt lösa).

Annars kan jag väl tänka mig att lite dragkamp eller "seglek" borde få rackarna att hoppa ur.. även om jag ser det som mer plågsamt än att dra ut den lite snabbt eftersom att tanden måste dras fram och tillbaka vid upprepade tillfällen. Fast det är ju min personliga åsikt såklart..

tjiivans
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En fryst handduk har nu blivit lite mer populär, men i värme som denna så tinar den änna himla snabbt.
Hon börjar lugna sig lite med tuggandet på allt, har dock märkt att en hörntand har brutits av på toppen. Har fått höra från vet. att det är ingen fara då det är en mjölkis.
Inget annat att göra än att vänta ut tandlossningen och leka massvis så länge =)

tjiivans.blogg.se

spindeohana.blogg.se

Smullis
0

Sötis :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[Madlene]
2

Är du säker på att de är tandlossningen som hon skäller i ren frustration av? :/

eller att hon kanske har lärt sig att skälla på er för uppmärksamhetens skull och att de då händer något (?)

Kan tipsa om att ge små tuggben, vet inte om de skulle stå hårda tuggben där uppe Glad Men med små tuggben behöver hon inte kämpa så länge och benet blir mjukt lite snabbare än ett större ben, och alltså då mjukare mot tandköttet (som antagligen då kliar mest) Skrattande