Bulldogg iFokus

Bulldogg

Etikettfransk-bulldogg
Läst 17506 ggr
Loveradio
0

Köpa fralla

Min syster är inne på att köpa fransk bulldogg nu. Hon ville egentligen ha en mellanstor ras, men hon har läst på en del och fastnat för rasen. Hon hittade en annons om valpar till salu och har mailat lite med uppfödaren.

Problemet (kan jag iallafall tycka) är att valparna inte har stamtavla. Och visst räknas de då som blandras? Visserligen är hon inte så intresserad direkt av att tävla osv, så det har ingen egentlig betydelse. Dock är ju Frallan en ras med en del sjukdomar, och det är ju viktigt att kunna kolla längre bak i ledet hos föräldrarna efter ev. sjukdomar.

Vad tror ni?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Chilli10
1

En fralla utan stamtavla räknas, precis som alla andra raser utan stamtavla, som blandras.

Jag har faktiskt kollat en hel del frallaanonnser sista veckan då min mamma och syster ev är intresserade av att ev köpa en vartefter. En SKK-reggad fralla kostar ju ca 18.000 och om man kollar på de oreggade ca 11.000. (valpar alltså).

Efter att min andra syster tidigare haft en oreggad fralla rekommenderar jag absolut att köpa en reggad! Som du skriver så kan man ju kontrollera hälsa hos tidigare syskon, föräldrar osv. Med tanke på att rasen har en del problem är det enligt min mening värt att kolla upp.

Är det valp hon vill köpa?

Loveradio
0

#2 Hade den oreggade sjukdomar? Eller varför rekomenderar du just reggad?

Jo det är ju det bästa. Det kan ju gömma sig olika sjukdomar i släkten. Och det känns ju säkrare.

Men gällande färsäkring, kan man försäkra en fralla utan stamtavla?

Ja det är valp.

Chilli10
1

Den fick bli avlivad vid 4 års ålder. Diskbråck. Den hade även demodex, problem med tänder. Rinnande ögon och att nån grej i ögat svullnade upp så de fick opereras bort. Det var typ som en stor rosa grej vid innersidan på ögat som blev jättestor. men det är inte bara därför jag rekommenderar reggat för de drabbas ju också av sjukdommar. Utan som sagt för att kunna kontrollera hälsan i hundens släkt. :) Ja det kan man, man får försäkra dem. Hos folksam är det så att om man har en oreggad renras så får man regga dem som i det här fallet fransk bulldogg. Så blev det med chilli, fast amstaff dårå :)

Loveradio
0

#3 Okej usch vad tråkigt :/ 4 år är ju ingenting. Jag får ta upp det med henne, och förklara att det nog är bäst att köpa reggad valp. :)

Okej men vad bra, men visst är Frallor dyra att försäkra? Iom alla sjukdomar.

Chilli10
0

Ja :( det tror jag är bra om du gör :) sen är det ju upp till henne i slutändan. Ja ganska, men det beror ju på vad men gämför med ;-). På folksam kostar det 310 kr per månad om man väljer livförsäkring och 40 000 i veterinärföörsäkring eller vad det heter. Man kan iaf välja mellan det och 20 000.

Loveradio
3

#5 Jo precis :)  Ja men det var ju inte så fasligt dyrt ändå.

Det är den här uppfödaren som hon har mailat till länk

Chilli10
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#6 Nej tycker jag inte :)

Åh, har sett de valparna när jag kollat :) Mycket söta.
Gillar meningen "Ingen stamtavla men allt annat är i bästa ordning!".
Hmm, vad innebär det liksom? :P

Har du pratat med din syster angående reggat/oreggat?
Kan tillägga att jag själv försöker pränta in i ffa min syrra att det ska vara reggat :P Även mamma, men hon är redan rätt inne på den banan :) Och så står jag själv med en oreggad ;) haha. men "man lär sig av sina "misstag"" Tungan ute

Loveradio
0

#7 Haha jo det undrar jag också vad hon menar med det??

Jo det har jag gjort, får se om hon nappar på idén att skaffa reggad eller bestämmer sig för oreggad. Det känns ju som sagt säkrast med reggad, men oreggade måste väl inte betyda problem heller? Det viktiga är väl att höra med uppfödaren ang. ev sjukdomar och hoppas att hon är ärlig.

Vet inte om jag verkar trög nu, men varför reggade inte uppfödaren valparna? Är det för att föräldrarna inte är reggade? Är lite snurrig i skallen idag.

Haha lite dubbelmoral ;) Nejvars. Jo men det gör man ju :)

Chilli10
0

#8 Mm, lite svårt att förstå faktiskt :P

Nej det är klart att det inte måste betyda problem. Men det är ju lättare att undvika eventuella problem genom att kunna kolla hälsan hos släkten. :)
Ja, man kan ju alltid hoppas på att de svara ärligt.

Föräldrarna kan myclet väl vara reggade. För att få regga sina fralle-valpar behöver föräldrarna klara vissa krav.

Har hittat detta genom att läsa RAS.

• "Beakta att avelsdjuren, hane respektive tik, skall vara utsällda i officiell klass och ha erhållit lägst 2:a pris i kvalitetsbedömning, efter fyllda 15 månader, för att vara kvalificierad för avel."
  • Även att inavelsprocenten får inte vara för hög.
  • De måste vara testade o fri från patellaluxation
  • ua på hjärtat.
  • Om tiken fått göra kejsarsnitt två ggr införs avelsspärr.

Antagligen som så att föräldrarna eller någon av dem inte klarar dessa krav.

Loveradio
0

#9 Ah okej då förstår jag :) tack!

Chilli10
1

#10 Kul att kunna dela med sig Cool

Grodan
0

Jag har börjat lära känna rasen nu och tycker att det är underbara hundar.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Chilli10
0

#12 Vad roligt! Jag kan bara hålla med dig :)

gummish
0

Det här med att köpa fralla med stamtavla eller utan beror nog också på väldigt mycket vilken uppfödare man köper av! vi har en fralla(knappt ett år) från uppfödare med alla papper och allt härifrån sverige..men när vi var hos vetrinären med henne så konstaterades att hon har en medfödd hjärtsjukdom…så vi började givetvis ringa uppfödaren om detta för då är det ju mamman eller pappan som är bärare och hennes syskon i kullen kan vara drabbade. men vi har tills idag ungefär 4 månader senare inte hört något från uppfödaren hon totalt skiter i det! skk gör inte mycket dem heller när man kontaktar sig och det är svårt med försäkringen trots att hon är 3 års dålda fel försäkrad…så ja..ska jag vara ärlig så känns det som att man blir lurad i vilket fall som tyvärr=(

Chilli10
0

#14 Visst finns risken att en reggad också blir sjuk. Likaså kan ju en oreggad vara frisk hela livet. Det finns ju tyvärr inga garantier.

Tråkigt att inte uppfödaren hör av sig =/

Smullis
0

Jag tänker köpa mig någon bulldogg i äldre dagar :) har också fastnat för dem

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

vallhund
0

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Loveradio
0

Gammal tråd :p