Koppelträna fralla
Hej!
Jag har en fralla på snart två år som jag har haft problem med att koppelträna. Tyvärr gjorde jag inte det rätt från början, och nu har det verkligen blivit ett problem.
När vi ska gå ut så drar hon åt olika håll, får "ryck" och ändrar sida hela tiden så man nästan snubblar över henne.
Men lika ofta så får hon för sig att hon inte vill gå alls. När det regnar, blåser eller är varmt så vill hon inte gå. Men ofta vill hon inte ens gå när vädret är "lagom". Hon bara sätter sig ner eller lägger sig mitt i gatan och vill inte gå mer.
Jag har försökt träna henne efter "stanna-när-hon-drar" metoden men jag tycker ärligt talat det är jättesvårt. Jag håller henne i kort koppel och om jag ska stanna varje gång kopplet är spänt så får jag stanna hela tiden. Vi kommer ingen vart. Sen verkar hon inte förstå att hon blir belönad genom att hon får gå, utan hon tycker det är trevligt att bara sitta och titta. Så det känns inte som att detta är rätt metod för oss, eftersom hon inte bara drar utan också stannar och vägrar gå.
Så jag undrar, har någon tips på fler metoder? Har införskaffat en klicker, kan man träna koppelträning med hjälp av klicker och hur isåfall? Eller finns det någon annan metod? Ska man använda godis, eller leksak eller något annat? Jag tycker det känns jättesvårt att veta "om man gör rätt" med träningen. Speciellt när det inte blir några resultat.
Det är väldigt jobbigt för jag vill kunna gå med henne till parken, rastgården osv. Men som det är nu så drar hon så himla mycket när vi ska dit att jag får ont i armarna sen och det blir bara jobbigt. Så nu går vi mest runt huset, då drar hon inte så mycket för hon har inget att "dra mot". Men samtidigt blir det en ond cirkel då det känns som att hon är understimulerad och då blir beteendet värre.
Väldigt tacksam för tips och idéer!
Glömde skriva, ett problem till är att hon har "nosen i marken" hela tiden och hela tiden följer doftspår. Vilket ju är en stor anledning till att hon drar. Hon är ju inte uppmärksam på mig och var jag går utan hon vill bara följa dofterna. Hon äter också i princip allt löst hon hittar på marken. Tuggumi, matrester m.m. Så det känns som att det är detta som motiverar henne, att få snusa i marken och hitta lösa saker att äta;-)
Ingen som har nåt tips? :/

självklart kan du träna koppelträning med klicker! =) du kan träna ALLT med klicker! ;)
jag gjorde som så att jag tog ut herr gris (min fralla) på en fotbollsplan i närheten när den var tom, hade helt slakt koppel och började gå, direkt när han gick paralellt med mina fötter klickade jag och gav en godis, sen vände jag mig om, började gå, klickade direkt när han gick paralellet med mina fötter.
efter en sisådär 20 min väntade jag med klicker tills han gick kanske en fem steg paralellt med mina fötter, först då klickade jag och gav godis och vände håll.
efter ett tag så förstod han att om han håller sig vid mina fötter kommer han att få klick och godis, då drog jag ut på klicket så han gick en meter paralellt med mina fötter innan klick och godis. sen två meter osv osv. men jag vände alltid på mig så att herr gris började gå några steg bakom mig.
efter en tid så glömde han hur han skulle göra så jag började om men denna gång med en sk"target", en klicker med en lång pinna och en lite boll längst ut som jag hade paralellt vid sidan, så varje gång han nuddade targetten med nosen klickade jag och gav godis, detta var tydligen enklare för min fralla då han hela tiden visste exakt vart jag ville ha honom eftersom jag hade target pinnen på samma ställe hela tiden.
har du ingen target pinne kan du gå ut i skogen och leta efter en lagom lång pinne och andvända den som target =)
lycka till! :D
Oh, äntligen ett svar, glad jag blir, tack så mycket!:-)
Det låter ju jättebra att träna med klicker! Ska testa det! Tack för beskrivningen på hur du gjorde också, det är så svårt att veta hur man ska göra och var man ska börja!
Har börjat försöka "klicka in" henne lite smått, ska fortsätta med det. Det känns som att det är en bra metod att motivera henne med godis eftersom hon älskar mat och godsaker :D
När jag börjar med klicker, hur ofta ska jag träna henne? Räcker det att träna henne en stund varje dag eller måste jag vara konsekvent och göra det varje gång vi går ut för att det ska bli nån skillnad? Eller en stund på varje promenad kanske, och att hon får gå fritt resten? Dumma frågor säkert men jag känner mig så osäker;-)

hehe sorry, brukar inte titta in här så ofta =/
alltså om man säger såhär, du ska INTE träna klicker SM flera timmar isträck! kör hellre flera kortare pass, fot-träningen skulle jag hålle en knappt 20 min och sedan lek, avsluta ALLTID med lek och skulle du känna dig det minsta frustrerad över att din päls inte gör som du vill så ge ett kommando som hon kan (sitt, ligg tass, snurra runt eller slicka på handen), klicka, ge godis och avsluta med lek. fortsätt inte! ta en paus ist.
försök att få in klickern i vardagen, ha en som sitter fast i dina byxor och ta tillvara på de bästa klickertillfällerna exempel etT:
TV:n:
när favoritprogrammet har paus och reklamen kommer på ge henne ett komando, eller kalla på henne och klicka och sedan kasta iväg godiset, kalla på henne direkt efter att hon hittat godiset och gör samma sak (detta tar fem minuter och du kan göra det liggandes, det enda som krävs är att du höjjer handen för att kasta godiset, vilket passar mig perfa!:P ), håll på i fem min, ungefär så lång är pausen, kasta sedan iväg ett tuggben eller så och fortsätt titta på tv. =) (detta kallas även förresten för kontakt övning och hit/kom övning,)
när man väl kommer in i det finns det tonnvis med klickertillfällen att ta tillvara på! jag och en kompis fick bla herr gris att gå in i en papperspåse, stanna, vända, stanna och gå ut när vi hade tråkigt en kväll. lek med klicker = awsome för både dig och vovven! :P
om du har en längre runda som du går med henne så börja att låta henne gå fritt i 10 min, sen fot 10 min, fritt 10, fot 10 osv osv till du är ca 5 minuter hemmifrån, då sätter du fart och springer hem och busar med henne vilket blir den extra bonusbelöningen för henne ;)
nej nej fråga på bara, tycker det är jättekul att prata om klicker! på mitt förra jobb klickertränade jag t.om min chef när jag hade tråkigt ;)
ett hett tips är att fixa en bok som heter hund och delfin av karen pryor (min egna gud) just för att hon inte bara skriver typ " klickerträna din hund på 10 min 1-5 steg" utan pratar mer om själva possitiv belöning och hur man för in det i det vardagliga livet. det var efter att jag läste hennes bok som jag verkligen förstod klickerns innebörd.
oj vad långt det blev :O hoppas du orkar läsa iaf ;) och ställ måååånga dumma frågor, det är odm som är de bästa! =)
Tack så jättemycket för alla tips!!:D Känns som att jag vet var jag ska börja nu:) Ska nog införskaffa den boken också, verkar ju jättebra:)
Haha klickerträna chefen låter ju inte helt fel!:D

det tycker jag absoluta tt du ska, som sagt, hon ger inga direkta 1-2-3 lösningar men däremot förklarar hon hur klickerträningen kom till osv vilket jag iaf tycker är ganska bra att veta, om inte annat för att man börjar se annorlunda på sitt egna liv och inser att man ex kommer längre genom att shapa in ett beteende hos människor än att skrika på dem ;)
så det handlar inte bara om att man ska träna sin hund med hjälp av en plastsak som säger "klick" utan mer ett tankesätt skule jag vilja påstå :P
Jag tycker absolut att du ska testa klicker!
Hayley har kommit med helt suveräna råd och tips tycker jag!
Rapportera gärna hur det går!
Hayley, skulle vi inte kunne göra en artikel av ditt klickertränande? Med nån fin bild på grisen? Hur du har gått till väga, ungefär som ovan alltså?
/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus

visst skulle ni kunna göra det, jag är dock inte bra på att förklara saker ;) bilder har jag inga men videos som ni kan få länka till om ni vill. för enkelhetens skull kan du gå in på
http://to-click-a-frenchy.blogspot.se/p/home.html
där finns mina videosar och sådant för dem inte vill se, alla tips och råd har jag fått ifeån karen pryors bok samt sarae här på iFokus =)
var ett tag sedan jag uppdaterade bloggen men bara ni skriver att videosarna är gjorda av mig får ni låna hej villt om man säger så =)