Bulldogg iFokus

Bulldogg

Etikettfoder
Läst 26516 ggr
Hayley
2012-01-15 07:39
5

foder till fralla: torrfoder eller färskfoder?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

god morgon! =)

nu kommer jag med mina frågor igen ;)

Vi har provat lite olika torrfoder till våran fralla, royal canins french bulldog, royal canin adult junior, iams, accana och för närvarande går vi (tyvärr) på pedigree adult..

Grejjen är den att beroende på vad gris äter så blir han grymt sur i magen (läs: ger fisar som skulle göra saddam hussein avundsjuk!)… När han var valp åt han R.C adult junior, vilket fungerade helt OK men när han blev större så funkade det inte alls. Med R.C french bulldog, Iams och acana kunde vi knappt vara hemma med honom utan gasmask…

Är det någon som har provat färskfoder på sin fralla? isf vilket var det och hur mycket/ofta gav du det? blev det mindre gaser?

Gris är dessutom kräsen som få när det gäller mat, nu har han bestämt sig för att hans nuvarande foder inte alls går att äta och jag får blanda i lite acana - ranch of the wild för att han ens ska kolla på maten…MEN som sagt, vi lever ständigt i rädsla för hans dödande fisar…..något som har tipps på mat, torrfoder eller färskfoder så tar jag tacksamt emot dem!

(läste någonstanns för längesedan att frallor inte ska ha högprotein foder? någon som hört detta med?)

tjiivans
2012-01-16 10:56
0

Elsa åt Doggy professional valp från uppfödaren och hon fick direkt smeknamnet fisgris. Bytte ganska snarast till Magnussons Meat and biscuit junior. Det vart hon riktigt bra i magen på. Dock visade det sig att hon är foderallergiker så nu äter hon svindyrt specialfoder från veterinären, men det verkar funka ganska bra fismässigt.

tjiivans.blogg.se

spindeohana.blogg.se

Luecca
2012-01-18 00:02
1

Vi har samma "problem" med Brittan.

Hon åt Fodax färskfoder innan hon kom till oss och jag hade velat prova med det men vår frys är för liten så det fick vänta.Vi körde RC Fransk bulldoggfoder men hon fes otroligt illaluktande fisar så det gick inte Obestämd

Det som hennes mage funkar bäst på och hon fiser inte speciellt mkt längre är Magnussons faktiskt. :)

jag tycker om att det är svenskt och inte indrypt i fett som RC är.

/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus

Luecca
2012-01-18 00:03
1

Glömde, vi provade Acana också just för att det är så mkt kött i så jag tänkte det skulle vara ett bra alternativ till färkfoder.

Men hon fick mkt lösare bajs och fisarna luktade lika illa som med Royal så vi lade ner det ganska fort…Flört

Hayley
2012-01-18 06:21
1

tur jag inte är ensam om att ha en liten gasare då iaf ;) I söndag tutade jag iväg och inhandlade VoM färskfoder med lite ris som jag har börjat ge gris, och nu när det har gått 3 dagar som han har ätit färskfoder med ca 1/2 dl torrfoder i, och inga fisar! eller jo, kanske några pytte fotsvettsfisar men dom är ljudlösa och lukten försvinner direkt! :O såhär fis-fri har han aldrig varit! så jag kan verkligen rekomendera VoM med ris - "för en fisfri fralla" :P

[MissCaandy]
2012-02-01 20:13
0

Min 8-månaders tik blir dålig i magen utav allt! Förutom Doggy, som finns i vilken mataffär som helst. Royal canin french bulldog var nog det värsta..

Hayley
2012-02-01 20:19
1

ja jag ger inte mycket alls för RC´s mat faktiskt.. har nu kört på VoM´s färskfoder sen jag startade tråden och jag har (hör och häpna) en heeeeelt fisfri gris! :O Jag började med kött och ris blandningen pga hans mage och nu kör vi stenhård på en mix mellan kyckling och kött av deras sortiment och inte ens en endaste liten lukt har sluppit ut, hans mage är kanon numera (no more diarrea) och det bästa av allt är han inte gör ifrån sig lika ofta. så VoM rekomenderar jag varmt till frallor!

gibson hälsar att han är fis-fri och en mycket gladare, energirikare "liten" skit ;)

Smullis
2012-05-21 17:57
1

Bra att det blev bra

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

veronica132
2012-06-27 11:24
1

Vi har en fralla på drygt 4 månader. Sedan vi började ge Magnusson Meat and Biscuit Junior har hans mage fungert bra. Han var mycket lös i magen första tiden då han fick Doggys valpfoder, åt inte så mycket heller, sedan provade vi Eucanubas valpfoder och det var något bättre tror jag men inte så välsmakande för vår frlla Dexter tror jag. Magnussons gillar han och tycker det är extra gott när jag blöter upp det i lite varmt vatten. Jag prövade med att blötlägga då jag tyckte det såg ut som han slukade kulorna hela. I vilket fall som helst så mår han bra av detta foder.

Hayley
2012-06-27 13:26
2

sen jag startade tråden har jag bara kört på vom og hundemad och gibson har aldrig mått så bra, så detta är ett foder som jag starkt rekomenderar till frallor. min mamma som också blivit med fralla har bytt över till detta och hennes lalla är också bättre på det =) så detta är ett foder jag kommer fortsätta att köra på helt klart! förbättringen syntes tydligt efter knappt en dag också =)

Luecca
2012-06-28 23:47
0

Skönt att du hittat nåt som funkar på honom!

Vi kör helt på Bravo färskfoder nu och båda hundarna funkar kanon på det. :)

Gillar Bravos hamburgare för det är så enkelt, de äter varsinn 2 gånger om dagen. Gammelhunden får även Magnussons i botten för att få "motionerat" tänderna lite och han verkar tycka om det också. Glad Brittan äter det dock inte, hon tycler färkfodret smakat bättre (vilket inte är så konstigt).

tjiivans
2012-07-11 15:08
2

Jag är sugen på att testa Färskfoder då Elsa så lätt blir lös i magen om hon ätit något annat än sin mat (Arion Lamm och ris) och sedan har hon ju foderallergi och får äta kortison för det.
Fisarna som kommer som små duster kan ibland vara lite väl stinkiga också, så det känns som om det bara skulle vara fördelar med fäskfoder då det verkar funka bra på frallor.

Men då blir det ju nästan samma djungel som med torrfoder, vilket märke skall man välja?

tjiivans.blogg.se

spindeohana.blogg.se

Luecca
2012-07-11 22:35
0

Det är lite beroende på hur mkt plats du har i frysen och hur mkt du vill gegga… ;)

Korvarna som ex Klass tar lite mer plats och jag tycker det blir geggigare när man ska trycka ut dem.

Bravo (finns flera märken givetvis) är lagom stora hamburgare. Brittan äter 1 hamburgare 2 gånger dagligen. Tar fram lite innan och de ligger och tinar i hundarnas skålar. (eller vattenbad)

Mkt smidigt och mindre fisar (som inte luktar speciellt heller).

Det enda negativa är väl att Vom inte luktar rosor precis men hundarna älskar det! Gammelhunden som aldrig ätit två gånger om dagen i hela sitt liv (snart 13 år) äter numera både frukost och kvällsmat. Glad

tjiivans
2012-07-12 11:53
1

#12 Jo precis.
Har en helfrys och kommer snart bara var en person på den så det finns gott om plats.
Tycker det verkar väldigt smidigt med burgarna och har läst att det kan vara både kladdigt och krångligt att mäta upp korvarna.

Skall nog läsa på lite mer och rådfråga veterinären också i Elsas fall.

tjiivans.blogg.se

spindeohana.blogg.se

Ragge Bagge
2012-08-31 15:10
0

Fralla-Raggarn äter numera hälften Nordic (färskfoder) och hälften Doggy Professional Sensible (för att jag har en annan hund som mår bäst av DPS). Sensiblefodret har dock lite för lite proteiner och fett för en fralla tycker jag så jag lägger till lite olja, vanligen oliv- eller rapsolja.

När han kom fes han duktigt men numera bara nån gång i veckan. Förut har jag inte haft några fishundar alls, kanske någon fes en gång om året om den hade käkat något ovant.

Magnussons Meat & Bisquit lär annars vara ett bra frallafoder som de inte blir så fisiga av.