Konstiga annonser?
Alltså jag har nu haft ordet bulldog som annonsbevakning på blocket under några månader nu så jag inte ska missa när valpen jag är ute efter dyker upp!
Jag har reagerat över en sak som jag tycker är lite lustig och såhär är det att i Centrala Malmö finns det väldigt ofta både franska och engelska bulldoggar, dom säljs utan stamtavla (men garanterar renras) och man kan väldigt ofta inte få se varken mamman el pappan??
Jag blir faktiskt rädd och börjar nu fundera på om detta är någon som säljer smuggelhundar..
I somras svarade jag på en av dessa annonser, det stod att den inte fick stamtavla pga att "där man registrerade in hunden hade stängt" se själv och så fick jag en webadress…
Jag vet inte om det är jag som blivigt konstig av alla annonser men när det lixom återkommer med likvärdiga annonser så börjar man ju fundera lite……
Tyvärr tyvärr tyvärr är det mer vanligt än ovanligt med smuggelhundar i Sverige och ju mer populär en ras är/blir dessto fler smuggelhundar förs in i landet.
Jag har också bevakat franska bulldoggar på blocket ett bra tag nu och 99% av alla annonser känns skumma tycker jag.
Ofta är det hundar utan stamtavla, syskon m.m som beskrivs som renrasiga men med "konstiga" förklaringar till varför dom inte är reggade i SKK.
Kom ihåg att det spelar ingen roll om uppfödaren/smugglaren säger att den är renrasig, är den inte reggad i SKK så är det automatiskt blandras. (Det är som uppfödare inte speciellt svårt att reg. i SKK heller, om allting är som det ska)
Sen vill jag bara AVRÅDA från att köpa hundar på blocket från annonsörer som det känns skumt med. Misstänker du att det är en smuggelhund så köp ej! Du vet inte vad du få för sjukdomar och ofta tar smugglarna valparna från sin mamma när dom bara är några veckor gamla så dem lär sig inte allt dem behöver för framtiden 
/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus
Precis, dessa är inte ens uppfödare. Sen är det oftast killnamn som annonsen står i… Lustigt nog tar dem också lika mycket för en valp utan stamtavla som med??
Tycker det är så synd om hundarna, att man kan göra något sådant för pengarna… sjukt!!
Önskar att man kunde sätta dit som så det sjöng om det… Skulle aldrig köpa en smuggelhund eller från något som något verkar skumt med…
Har hittat min uppfödare här om dagen, på blocket men har referenser!!
Blocket är en bra sida på ett sett, man når ut så långt (till många) för det är en väldigt poppis sida, Håller man sej bara till sin ras sida så hittar ofta inte alla dit..
Jag vet det är heeeeelt sjukt ! Att ta så mycket betalt när det inte är renrasig, när man köper från uppfödare är det ju så mycket mer som ingår i den där köpesumman liksom; vaccination, registrering, avmaskning och dessutom stöd under hela hundens liv! Önskar också det fanns ett sätt att sätta dit dom men det enda är väl att inte köpa och informera andra så dom förhoppningsvis inte köper… Förut tyckte jag att de få uppfödarna som la ut annonser på blocket verkade oseriösa men det är klart att är man "ny" och inte skaffat några vakpköpare så är det ju klart man lägger ut där. Som du säger , blocket är stort… Förhoppningsvis hittar man någon seriös valpköpare som tänkt igenom sitt beslut :)
/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus
Finns en till annons nu också registrerad i ett killnamn och som vanligt i MALMÖ! (fransk bulldog)
Valpen är 8 veckor och säljs pga sjukdom i familjen har ingen stamtavla! Så detta är väl de nya för attvariera annonserna, att man skriver som om valpen är omplacerad och det är allergi eller sjukdom i familjen ELLER att man börjat jobba på ananna ort el utomlands så man ej kan ha kvar valpen…
Undrar vem det är som köper dessa valpar eftersom dem ligger i samma prisklass som dem med stamtavlor som kommer från en uppfödare..??
Man måste ju undra vart valpen kommer ifrån men antagligen har säljaren en bra historia….
Tycker man borde gå ut med dessa i någon tidning för att varna köpare!