Problem med rumsrenhet :(
Nu är Lovis 19 veckor. Alltså nästan fem månader.
Jag vet att vissa valpar inte blir rumsrena förrän vid 6 månader, eller senare. Men jag börjar ändå bli frustrerad, när ska poletten falla ner?
Jag börjar bli rädd att det är för att hon inte reagerar på något beröm alls när hon gjort ifrån sig ute. Varken verbalt, lek eller godis.
Någon annan som varit med om detta?
Men om jag inte kan berömma henne när hon gör ifrån sig ute, hur ska hon då förstå att det är det som är så himla bra?
Blir orolig att hon på grund av detta aldrig ska bli rumsren!
Någon som har några tips? Eller lugnande kommentarer av typen ALLA hundar blir rumsrena förr eller senare..
Alla hundar blir rumsrena förr eller senare =)
Elsa var också sen. Hon var jätteduktig och kissade och bajsade ute men ändå kom det kiss inne då och då ända tills hon var nära fem månader..
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
Jag säger bara en sak: KLICKERTRÄNA 
För ett par år sedan passade vi en Vorsthevalp och då insåg jag hur lätt det är med katt - de blir ju rumsrena av sig själva. Den här valpen… det tog tid för honom att bli rumsren men det gick så småningom. Men när vi hade honom här så trodde man ibland att han hade nått "läckagefel"
ute och kissade i mängder och direkt in och kissade igen
men som sagt det blev en rumsren hund av honom också till slut.
#1 Tack, det var det jag ville höra! :)
#2 Jag har ju faktiskt tränat in klicket, men det var nog en månad sen nu sen har jag tappart bort klickern. Men har de väl lärt in sig klick=godis kan det ju inte ta lång tid att påminna dem om det.
Man klickar alltså medan de kissar och bajsar ute då? Och så får de godiset när de är klara?
Ja precis, men du behöver också underhålla med att ge godis i samband med klicket också särskilt som Lovis ju är liten fortfarande. Sen beror det ju lite på hur ofta man klickar. Kom bara ihåg att inte klickerträna när de är mätta. När de väl fattat att det som de gör är bra och att de får en belöning så lägger man inte ett "kommando" typ "Gå och kissa med dig" eller vad man nu vill.
Man kan ju också klicka in att de ska säga till och visa när de behöver gå ut och göra sina behov.
Tror att det absolut lättaste att lära dem är "slicka nosen"
Där är det ju bara att sätta sig framför hunden med en godis i sin knutna hand och inte säga något. Till slut börjar snålvattnet rinna och så fort tungan kommer ut så klickar man och fram med godisbiten. När det funkar så lägger man in kommandot "slicka nosen" en gång och sen väntar man tills tungan kommer fram. Likadant är det lätt att lära dem att "titta höger" eller "titta vänster".
Jag har hittat min klicker nu! :)
Däremot frågade jag instruktören på valpkursen om rumsrenheten och hon sa att det bara är sjukt olika från hund till hund när de blir rumsrena, en av hennes hade blivit det vid 11 veckor, en vid 14 månader.
Och hon sa att jag inte skulle berömma, för det kan ofta få dem att sluta kissa och knipa igen lite. Jag ska nog vara lite mer uppmärksam på henne inomhus så att jag hinner lyfta upp henne och ta ut henne om hon ska kissa.
Klickerträningen kan jag ju däremot använda till annat. Ska nog börja skvallerträna! :)