viktkurva för fransk bulldog?
Hej!
Har en fransk bulldog tik på 5, snart 6 månader och undrar om det finns någon ungefärlig viktkurva för hundrasen? Tror hon kommer bli en liten dam i fullvuxen storlek, men när jag aldrig har haft just den här rasen förut så är det svårt att bedöma om hon är för smal för sin ålder.. Speciellt när musklerna och annat inte växt till sig när hon är så pass liten. Mitt sunda förnuft säger att jag ska testa mig fram vid matvanorna över vad som är bra för just hennes liv, ang. motion och annat. Dessutom hålla koll på hennes hull.. Men det vore skönt med en liten vink från er erfarna frallaägare vad era charmtroll vägde vid olika åldrar eller åtminstone få lite tips..
Leksa väger 5,1 kg och är ett aktivt litet charmtroll..
:-)
Hittade en tråd på vovve.net där de diskuterat sina 6-månaders frallors vikt.
De vägde:
En tik 10,5 kg, men hon var väldigt kompakt.
En tik vägde 8 kg men då var hon liten jämfört med sina kullsyskon som då vägde 9,5 kg (tik) och 11,5 kg (hane).
En låg på 8 kg.
En kom inte helt ihåg men gissade på 8-9kg.
Hm, 5,1 kg låter kanske lite litet då. Men om hon nu är väldigt liten i storleken så ska hon kanske inte väga mer :)
Haha, jag garanterar att din inte är tjock.. :-) Har sett flera sidor där dom uppgav att deras vägt över fem kilo, därför jag blev fundersam.. Försökte ta med henne till veterinären och frågade om vikt och hur dom tyckte hon såg ut, men dom skickade bara hem ett papper där jag skulle jämföra själv (du vet, skalan mellan 1 och 5) jättesvårt att gissa därefter.. blev rätt besviken på bemötandet också.. Hade tänkt byta foder också eftersom hon har en tendens till att ge av sig en hel del avföring när hon äter royal canin. Dessutom kanske det inte innehåller alla egenskaper som hon behöver.. Men tack så mycket för svaret! :-) ska höra mig vidare för och se.. Är många som sagt att hon är liten för att vara rasen.. Men man blir ju orolig om hon är för tunn eller om hon ska vara såhär liten i storleken..
Men vilket dåligt bemötande av veterinären! De kunde ju bara hjälpt dig. Jag vet inte vilken skala du pratar om, men kan tänka mig att det är svårt att se så.
Jag hade också Royal Canin innan men bytte sen (tror hon var runt 3,5 månader då) då hon i djuraffären sa att det var onödigt dyrt pga märket och innehöll rätt mycket onödigt. Det jag har nu heter Precept Plus. Jag är nöjd med det nu, men vid bytet blev hon lite lös i magen.
Men så länge hon bara är liten och inte stor och mager så är det säkert inga problem. Testa att ring en annan veterinär och fråga annars? :)
Visst var det! Funderar på att ringa till en större veterinärstation några mil bort för att höra om man kan komma på en undersökning och för att höra om olika foder alternativ..
Det är ett pappersark där de beskriver en hund i fem olika skalor, allt från undernärd till överviktig. De ska ligga mellan 2,5 och 3,5. Tycker det är skitsvårt. Det varierar sig ju mellan hundraser dessutom.
Har hört att det är många som har klagat på Royal Canin, både på nätet och genom anhöriga.. Men det finns ju en djungel av olika foder och alla säger olika.. Så det är väl bara att testa sig fram och se hur det artar sig.. Är det torrfoder du ger din ännu?
Precis.. Jag tycker inte alls hon är mager, men eftersom hon är en så pass aktiv hund i vardagen så ska jag i alla fall testa att ge henne en grutta till mat och hålla koll på vikt och hull..
Man blir ju orolig.. Det är ju trots allt ens ögonsten.. :-)
Ja, jag förstår att du blir orolig. Man oroar ju verkligen sig för minsta lilla när det gäller dem :)
Jag skulle vilja se henne om hon nu är så liten, det låter gulligt! Men ja, testa att ge lite till, om inte annat så får det ju henne att växa lite kanske.
Ja, det är torrfoder jag ger. Jag blötte upp det förr men hon gillar inte att äta det då, så jag ger henne det torrt. Brukar bara hälla lite vatten på det så att det inte ska vara alltför torrt..
en fralla ska inte vara mindre än 8-10kg och inte större än 14kg!
sen hur dom växer beror ju helt på, alla är olika precis som oss människor. vi utväxlas olika snabbt helt enkelt.
Brittan vägde ca 13 kg när hon åkte i september (till uppfödaren för att paras) och då kunde hon nog vägt något kilo mindre för att vara i perfekt hull men hon var absolut inte tjock.
Det är ju min första fralla så jag har inget annat att jämföra med i och för sig. :)
/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus