Bulldogg iFokus

Bulldogg

Etikett: allmänt
Läst 10569 ggr
lillagrisen
9

Rengöring av hudvecken

Hur gör ni när ni rengör mellan hudvecken? Vad är det som händer om man inte gör det?

tjiivans
2

Torkar med papper eller handduk.
Det kan bli infektion, svamp och utslag om man inte rengör vecken.

tjiivans.blogg.se

spindeohana.blogg.se

lillagrisen
0

Ah okej, jag gör också det. Nu är hon ju i och för sig så liten så hon har inte fått så många hudveck ännu. Men tänkte om man behövde använda något slags medel också.

Luecca
1

Är det torkat så tar jag bort det med fingrarna och annars med papper (eller handduk om hon tex badat)

B har inte så mycket veck, det är bara de vid ögonen/nosen som kan behöva rengöras ibland.:)

/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus

JustVanity
0

Hur ofta rengör man hudvecken? Är det något man märker av själv med tiden eller?

mollymay
0

Jag tror att det är som med allt annat, man får bedöma lite själv hur ofta… Har man en liten lortgris hemma kanske man behöver torka av oftare :) men om man gör det för mycket blir det bara irriterat.

/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus

JustVanity
0

Okej ja antog nästan det (: väntar in min första lilla fralla så läser på om allt jag kan hitta men nojar upp mig för allt, känns som så mycket att hålla koll på! Men mycket lär man sig nog med tiden antar jag :) Men poängen är alltså att man vill hålla torrt mellan hudvecken så man ska inte torka med nåt blött så som våtservetter då?

[Jessica-B]
0

Hej! Nybörjare här med "dumma frågor" ;)

Undrar också om det med våtservetter som #6 skrev.

Undrar även: På ett ungefär - hur ofta talar vi om att torkandet skall utföras? Jag har verkligen inget hum om det alls. Och det är bara i ansiktet man torkar va? Är det 1 gång om dagen, 1 gång i veckan, 1 gång i månaden? 10ggr om dagen på sommaren? Det måste väl finnas nått ungefärligt man kan säga? :)

Hur brukar era hundarna ta torkandet? Är de lugna? Eller förknippar dem det med obehag?, så att torkandet blir en pina för er båda?

Amaandaaa
0

Hej!
Jag har en fralla på 8 månader & han behöver vi väldigt sällan torka rent i ansiktsvecken på. Han blir inte smutsig eller fuktig & därför låter vi det vara.

Det är inte bra att torka för mycket för då kan det bli irriterat, men när jag torkar ur vecken på Dexter brukar jag ta vanligt toalettpapper, fuktar det i ljummet vatten & karmar ur så att det bara blir fuktigt och sedan torkar jag.

Jag tycker det är lättare när pappret är fuktigt för om frallan är smutsig i vecken & det har "stelnat" så lossar det direkt med ljummet vatten. När jag har torkat ur vecken brukar det inte vara fuktigt eftersom jag kramat ur pappret såpass väl. Men om det skulle vara blött så är det bara att torka med en handduk eller liknande.

Personligen tycker jag det är bättre att använda en fuktad handduk eller papper istället för våtservetter då de kan vara parfymerade osv.

Min fralla tycker inte det är obehagligt när jag torkar ur vecken på honom. Jag sätter mig på en stol, tar honom i knät & sedan torkar jag. Efterår brukar han få en godis för att han vart duktigt & suttit stillGlad

Jag torkar kanske ur hans ansiktsveck 2-3 gånger i månaden beroende på väder mm. Är det varmt ute kanske de behöver torkas rent lite oftare men sånt märker man. Är det torrt & fint i vecken, låt det då vara eller om det är fuktigt eller "stelt" så kanske man ska torka ur det Glad Hoppas ni fick någon hjälp ni som undrade!

Har ni lust får ni gärna kolla in min blogg där jag skriver om min fralla. Brukar även skriva om vård, träning, uppfostran mm.

www.FrallanDexter.blogg.se

Besök gärna min hundblogg som handlar om min Franska Bulldogg Dexter. www.FrallanDexter.blogg.se