( Öron )fransk bulldog
Har kikat allt mer på den franska bulldogen men tycker att öronen skiljer sej väldigt mycket från olika hundar innom rasen, vissa har verkligen dumbo öron och vissa har mindre.. hur kommer det sej, har dom "för stora" när dom är små och lixom växer i dom?
Intressant! Jag har också funderat på detta. Min valp har nästan större öron än hennes fralla-kompis som är 2 år. Men jag tycker att han har ganska små öron men väldigt stort huvud. Nu har ju i och för sig frallor stora huvuden, men han har nästan extra stort! Han väger dock 14 kg så han är ju väldigt stor!
Jag hittade detta om rasstandarden:
" Öronen skall vara medelstora och breda vid basen med avrundade spetsar (fladdermusöron). De skall vara högt men inte alltför tätt placerade och burna upprätt. Öronen skall vara framåtriktade. Huden på öronen skall vara tunn och mjuk."
Det är ju inte så specifikt dock - "medelstora", vad är det egentligen? :)
Så här ser Lovis öron ut i alla fall, men sen är hon ju bara en valp så hon kanske "växer i dem", eller så fortsätter de också växa och blir stora. Jag tycker i alla fall personligen att det är fint med stora öron på de små liven! :)
Kul att du också reagerat, hittade en annons idag och där hade valparna till och med hängande öron och dom var faktiskt renrasiga. Vore kul att veta om det kan ha med olika linjer att göra, Som uppfödare lägger man märke till mycket och till och med min kattras som är ragdoll, där finns det avlat på stor öron och nya niljer som har mindre öron. Personligen tycker jag om små öron, fast jag tror inte det spelar någon roll för det kan ju i stället bli charmigt på en hund…
Någon som vet något mer om frallans öron så srkiv gärna, jag vill veta om och varför det finns olika.
aha, hade ingen aning om det, finns ju flera valpar på tex blocket där vissa har stående stora, vissa mindre och någon hängande..
Jätte söt är hon både med hängande och stående öron.
Tack, själv föredrar jag nog henne med ståendes :)
Men tror att det är sådär med de flesta hundraser med upprätta öron, at valparna har hängande från början. Det brukar man ju se på schäfervalpar till exempel.
http://i28.photobucket.com/albums/c246/stridd/Q-Kullen/Valpar46dgr011.jpg
Sen med papillon har också alla valpar hängande och hos en del reser dem inte sig och då blir det ju inte en papillon utan en phalene -
http://img.photobucket.com/albums/v136/emla_259/phalene_2.jpg
Undrar dock om det finns fall där öronen inte reser sig hon fransk bulldogg, det har jag ju nog aldrig sett!
Jo, fast den ser ju verkligen inte så gammal ut. Öronen är kanske inte så stora då. Jag har ju inte den bästa kollen på hur valparna ser ut från födseln till 8 veckor egentligen.. :)
Det är olika tycker jag också och jag skulle tro att det har med olika linjer att göra. Sen vad som är "rätt och fel", det är väl en smakfråga då… ;)
Mellanstora är ju ett ganska luddigt begrepp egentligen…
/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus
Åh, vad söt din frallakille är, Climpen, med sina öron
!
Jag föredrar mindre uppåtöron på större huvuden :) fast det där känns som en ren smaksak. Det finns ju inga mått på hur stora eller små öronen ska vara i rasstandarden men hängande öron hos en fralla är ett diskvalificerande "fel".
Från att valparna är ca 4-5 veckor börjar öronen ställa sig upp och det är brosket som hårdnar i örat, vet att vissa tejpar upp öronen för att hjälpa til lite på traven om de inte har ställt sig alls när valpen är typ 7-8 veckor.
Sen är det en period när frallan är "tonåring" som öronen växer något enormt i jämförelse med kroppen och det ser alltid lite tokigt ut tycker jag… Hehe lite batman sådär :D
Men det är väl för att öronen växer till vuxenstorlek innan kroppen har hunnit med.
Oftast när de är fullvuxna brukar jag tycka att de flesta har öron som passar till deras kropp - har väl sett några undantag där det ser ut som om öronen sitter på halva huvudet för dom är så stora men det finns nog folk som gillar sånna öron med… :)
/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus