Bulldogg iFokus

Bulldogg

Etikett: träning-aktivering
Läst 4074 ggr
mollymay
0

Träna inför utställning?

Hej,
undrar om någon har tips på hur/vad man tränar på inför en utställning? Vet att det finns något som kallas för ringträning, men vad innebär det?

Hur tränar man hunden att "stå fint" på ett bord? Min lilla kille tycker det är jättekonstigt att stå på bordet och fattar inte alls vad han ska upp dit och göra :P

/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus

Amaandaaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag och min fralla Dexter går på ringträning. Då träffas i 1 gång i veckan & tränar (alla möjliga raser). Nårgra övningar vi gör är att gå runt i en stor ring, du ska hålla kopplet i vänster hand och hunden ska gå brevid dig på vänster sida. Du ska ha kontakt med din hund & ni ska tycka det är roligt. När din hund går duktigt ska du berömma & ge godis (köttbullar brukar funka bäst).

När man ställer upp sin hund ska den stå framför dig med frambena brevid varandra & likaså bakbenen. Hunden ska luta sig lite framåt & ha huvudet högt. Är hunden ovan kan man börja med att få den att stå still genom att hålla en köttbulle framför. När hunden väl står ska man även träna på att ta på kroppen på hunden då domarna alltid känner över hunden på utställning så det är det viktigt att hunden är bekväm när främmande människor känner över den. Även tänderna kollar domaren så det är bra att träna med hunden genom att lyfta tandköttet & kolla tänderna. Beröm alltid när hunden är duktig även om det bara är en liten stund! :)

Börja med att träna på golvet innan du ställer upp han på bord. Kan den grunderna på golvet är det lättare att ställa honom på bordet sedan för då vet hunden oftast vad den ska göra.

Hoppas du förstår lite av vad jag menar! :) Bifogar en bild på Dexter när jag ställt upp honom. Han är 8 månader nu & när vi började på ringträning var han 12 veckor & det har hjälpt oss jättemycket! Både inom utställning & att han är van med alla sorters hundar nu eftersom han träffar många olika på träningarna.

//Amanda

Besök gärna min hundblogg som handlar om min Franska Bulldogg Dexter. www.FrallanDexter.blogg.se

mollymay
0

Tack för ett superbra svar! Vad fint han står på bilden :)
Då får jag nog börja lätt med att träna uppställning på golvet, just nu har vi tränat mycket på sitt och tass så så fort jag tar fram godis börjar Uno sätta sig och vifta med tassen… Har lite svårt att få honom att förstå att han ska STÅ och dessutom stå stilla :P
Men han är ju så liten ännu så det är ingen brådska med det här, tänkte mer som en kul grej att börja öva på.

Som tur är så är han otroligt matglad så han lär sig snabbt då korvbitarna är väldigt motiverande ;) hahah
Blir till att öva öva öva här hemma, tack för alla tips Amanda!

Amaandaaa
0

Glöm inte att säga "stå" när du vill att han ska "ställa upp sig" :) när han väl lärt sig vad det innebär så kommer det räcka att säga "stå" så förstår han Flört

Dexter var precis likadan i början, han sätte sig ner HELA tiden. Men istället för att tjata på honom så tog jag bara tag i rumpen på honom, ställde honom upp & sa "stå" & tillslut fatta han att "står jag upp på kommando får jag belöning". Tror säkert det kommer gå jättebra för er! Glad

Besök gärna min hundblogg som handlar om min Franska Bulldogg Dexter. www.FrallanDexter.blogg.se

mollymay
0

Tränade lite idag… Så nu står han iallafall efter att han velat lite med om han ska sätta sig eller inte :P

Brukar du och Dexter åka iväg mycket på utställningar? Glad

Amaandaaa
0

Åhh vad bra! Skrattande Dexter är bara 8 månader, så än så länge har vi bara gått på ringträningar men imorgon åker vi iväg på vår första inofficiella utställning. Ska bli roligt att prova på "riktigt" nu efter så mycket träning Flört