Krav för att avla på frallan?
Vilka krav är det för att få avla på en Fransk Bulldogg?
Alltså så att valparna kan reggas hos SKK :)
Har läst mig till att ingen höftröntgen behövs?
Men att de behöver vara kollade och inte ha patella?
Vad mer? :)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Har hittat detta genom att läsa RAS.
"Beakta att avelsdjuren, hane respektive tik, skall vara utsällda i officiell klass och ha erhållit lägst 2:a pris i kvalitetsbedömninf, efter fyllda 15 månader, för att vara kvalificierad för avel."
Även om inavelsprocenten. O om tiken fått ta sitt andra kejsarsnitt bör den tas ur avel.
De måste vara testade o fri från patellaluxation (som jag skrev i #0)
ua på hjärtat.
Någon som vet något mer? :)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
De är charmiga, de
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
fråga en uppfödare om du är osäker.
Jag puffar denna tråden då jag tyckte den var passande! Har också lite funderingar kring avel. Jag funderar på att ta en kull valpar efter min fralla innan hon ska kastreras.
MEN hon är inte utställd, har bara varit sällskapshund. Hon har dock stamtavla och ska självklart hälsokontrolleras. Men vad exakt betyder detta "kravet" på RAS- betyder det att valparna inte kan registreras om inte båda föräldrarna är utställda? Eller att de inte får någon stamtavla, eller är det bara en rekommendation?
Någon kunnig som vet, är jättetacksam för svar=)

om valpen ska vara regad så måste du ha gått skks valpkurs utbildning och du ska vara medlem i skk. du ska oxo ha varit på minst en utstälning med din hund.
gå gärna in och titta på just rashundens clubb där du bor och gå med i den så får du all hjälp och förståelse om hur du ska gå till väga just med Fransk fralla.
det finns oxo mycket bra böcker som man bör ha läst du bör ha gått i genom Anatomi boken, hundmatboken, juridikboken,uppfödarboken,betendeboken, valpningsboken och avelsboken. Dessa böker rekomenderar jag att man läser och man tar kontakt med en fralla uppfödare och gärna din uppfödare som du köpte valpen av. Denna person kan berätta om hundens stamtavla och hur och vilka som är snittade och hur många som har kunnat föda normalt.
Skälv anser jag, kan inte min fralla föda normal då blir det absolut inga valpar på henne. Men hon ska höft röntgas före
Jag går oxo nu uppfödar kursen för att förstå bättre om vad jag ska undvika och vad som man ska framhålla mm.
jag kommer att bli färdig med min kurs inann jag tar någon kull så jag har lite mer kött på benen.
Det är så mycket som kan gå snett .
så här ser det ut för min del
1) gå färdigt kursen
2) höft RTG
3) ha en kontakt med en vetrinär som kan ställa upp i fall någon skulle hända .
4)Ha kontakt med andra FR fralla uppfödare.
så ser det ut just nu med min lista
#4 Båda föräldradjuren ska vara uställda i officiell klass med minst "betyget" Good efter att de fyllt 15 månader.
Detta för att säkerställa att man endast avlar på djur med ett rastypiskt utseende.
Här är en sammanfattning av RAS för Fransk Bulldogg saxat från FBKs hemsida http://fbksverige.se/RAS
Hund som avses gå i avel ska:
§ Andas fritt och obehindrat, även vid måttlig ansträngning
§ Ha fria, rastypiska rörelser.
§ Ha en utmärkt hudstatus. Inte varit behäftad med klåda, demodex, allergier eller andra hudåkommor.
§ Om möjligt vara efter naturligt valpande linjer.
§ Uppnått en ålder av 24 månader.
§ Ha friska knäleder.
§ Inte vara behäftad med blåsljud eller annan hjärtåkomma.
§ Vara utställd i officiell klass med Good i kvalité, när hunden är över 15 månader.
§ Inte ha fler avkommor under sin livstid än 25 % av de senaste 5 årens genomsnittliga registreringar.
Kombinationens inavel får inte överstiga 6,25 %, men bör vara betydligt lägre.
/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus
Jag skulle mer än gärna avla på min hane när han blir äldre då han kommer från väldigt sunda linjer så att säga, han är än så länge bara 7 månader så framtiden får så klart visa hur pass "sund" han är. Självklart vill jag inte föra vidare några gener som rasen inte skulle må bättre av. Dock så undrar jag, han kommer från ganska stora föräldrar och väger redan nu nästan 14 kg, och jag läste att en fralla inte får väga mer än 14 för att kunna ställas ut, kommer det då alltså inte att kunna gå att få reggade valpar på honom ifall han överstiger 14 kg (vilket som känns ganska troligt just nu)?
Hm.. Bra fråga #7!
Jag har inte läst någonstans att man inte får ställa ut om vikten överstiger 14 kg men i rasstandarden står det ju att vikten ej BÖR överstiga 14 kg. Samtidigt ska vikten vara i proportion med resten av kroppen så har man en kraftig fralla kan den ju inte väga 11 kg liksom :P
Angående det där med utställning och avel så skulle jag rekommendera dig att maila någon av rasinformatörerna hos Fransk Bulldogg Klubb, kontaktuppgifter finns på : http://fbksverige.se/Styrelsen
Du får gärna berätta vad de svarade på frågan då jag också har en rätt kraftig kille som jag tror kommer bli rätt stor så småningom :)
/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus