Bulldogg iFokus

Bulldogg

Etikettfransk-bulldogg
Läst 15813 ggr
Chilli10
1

Ingen svans..

Jag var på Stora Stockholm-mässan i helgen och kollade bland annat när de Franska Bulldoggarna ställdes ut.

Jag måste säga att jag blev väldigt skrämd av att se att vissa av hundarna helt och hållet saknade svans. Det var liksom bara som ett hål i rumpan Förvånad Vissa av dem hade puckelrygg. Jag hoppas verkligen inte att dessa hundar fick cred för detta och framför allt att man inte avlar på dessa hundar. Det vore verkligen synd om en sådan underbar hund fick ännu mer problem med hälsan. Dessutom såg det sjukt skumt ut.

Det fanns såklart flertalet frallor som var hur fina och söta som helst Kyss

Hayley
0

sorry, men frallor har ingen svans. eller? nu blir jag misstänksam, men jag har aldrig sett en fralla med svans :S har sett en eller två med små hårtussar till svans men aldrig någon med svans. varken i sverige eller frankrike.

Chilli10
1

Alltså inte svans som i lång svans såklart! Men de har ju en kort, kort svans. Bara några centimeter lång ^^

Men vissa av de jag såg i lördags hade alltså ingen svans(stump) utan det var bara ett hål på rumpan. =/ Såg jättekonstigt/äckligt ut.

Vad blir du misstänksam för?

Hayley
0

blev misstänksam över svansgrejjen, som sagt, jag själv har inte sett många frallor med en svansstump utam dem jag sett har varit helt utan svans. Våran gibson har ingen svansstump, han har kanske några få hårstrång men inget som sticker ut eller kan liknas till en svans. Ingen utav hans kullsyskon/andra syskon eller hans föräldrar har någon tillstymmelse till en stump. så för mig är ser det skumt ut med stumpar helt enkelt, eftersom jag sett så få som har det.

Chilli10
3

"Fransk bulldogg skall ha en kort, tjock svans som smalnar av mot spetsen och den bör täcka anus. "

Från friskafrallor.se. Där kan du även se bild. De har en liten "svans".

Vissa av de frallor jag såg hade alltså inget som täckte anus.
Konstigt att du aldig sett en med svans..

Mer info från friskafrallor. Iom att jag har läst detta är jag lugn angående att de skulle få cred på uts. ^^

"Svans: _Svansen skall vara kort, lågt ansatt och skall bäras tätt mot bakdelen. Den skall vara tjock vid roten och skall vara skruvad eller med medfödd svansknyck samt skall smalna av mot spetsen. Även i rörelse skall svansen bäras under rygglinjen. Tillåtet, men inte önskvärt, är en relativt lång, skruvad och avsmalnande svans (som dock inte får nå nedanför hasleden)."

"Fel:--- "För högt buren, för lång eller onormalt kort svans" ---
Diskvalificerade fel: --- "Medfödd svanslöshet" ---_

Svansen skall alltså vara kort, tjock vid roten och smalna av mot spetsen. En tillbakabildad svans, som krympt till en eller några få kotor och inte ens täcker analöppningen motsvarar inte rasstandardens krav. En eller ett par kotor ger ingen urskiljningsbar svans med bred svansrot och avsmalnande mot spetsen - där finns möjligen några pälsstrån, ett tecken på tillbakabildning och degenerering. I extremfall - som tyvärr inte är ovanliga - kan svansstumpen t.o.m. ligga indragen i en centimeterdjup ficka i huden och ge svåra problem. Orsak: man har ignorerat gällande rasstandard.

Visst finns idag en del svenska frallor med korrekt, standard-enlig svans, så det finns ingen anledning att avla på enl. rasstandarden diskvalificerande, tillbakabildade svansar.

Rasstandarden är nämligen medveten om tendensen till tillbakabildning  - och dömer ut den. Svanslöshet är ett tecken på degenerering:
I den av F.C.I. och SKK godkända rasstandarden står inskrivet, att svanslöshet är ett diskvalificerande fel hos en fransk bulldogg. En svanslös fransk bulldogg får alltså inte prisbelönas på utställning och en fralla utan svans får inte heller användas i avel. Även en onormalt kort svans är alltså enl. standarden ettfel - som inte borde premieras högt.

fayefaye
2

De frallor som jag har sett har haft svans iaf :O Eller de som jag tänkt på. Verkar konstigt med de som inte har det! Men om det är ett diskvalificerande fel så borde ju inte avlas på får man hoppas…

Chilli10
0

#5 Tur det! :)

Ja men precis. Jag läste ju dock inte det förrän efter :P 
Nae, står ju att man inte får göra det.

Smullis
0

Undrade också detta först!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

lillagrisen
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lovis har en svans, den är som en liten klump men säkert 2 cm lång. Sen syns den ju extra mycket eftersom att den är svart :)

Men jag har även sett frallor som nästan har en grop där svansen ska sitta, så det är nog olika. Men ja, i utställningar borde det ju diskvalificeras om rasstandarden är att de ska ha svans!

lillagrisen
0

Lite bättre bild kanske..

tjiivans
0

#9 Precis så är Elsas också (när jag inte råkat raka av håret på halva…) och såg på hennes röntgen att den är som i en liten spirral, så de är nog längre egentligen, men knorrade =)

tjiivans.blogg.se

spindeohana.blogg.se

Chilli10
0

#9 Det där ser ju normalt ut! :) SÅ som du beskriver med gropp där svansen ska va, det var så jag menade.

lillagrisen
0

#10 Om man känner på den ordentligen så känner man att den är en liten knorr också :)

#11 Ja, så ska det ju inte vara!

Amaandaaa
3

Vår Dexter har också svans. :)

Besök gärna min hundblogg som handlar om min Franska Bulldogg Dexter. www.FrallanDexter.blogg.se

Chilli10
0

#13 Fin! Så tycker jag absolut att det ska se ut! :)

Amaandaaa
1

#14 Tack! Jag tycker de är finast med en liten svans som täcker rumpen! :)

Besök gärna min hundblogg som handlar om min Franska Bulldogg Dexter. www.FrallanDexter.blogg.se