Bulldogg iFokus

Bulldogg

Etikett: fransk-bulldogg
Läst 5631 ggr
Limpan2009
0

Fällning pga löp eller vår?

Hej,

jag och min sambo är fodervärdar åt en frallatik på snart 4 år.

Hon har fått en kull när ho var två år och ingen sedan dess.

Hon har löpt en gång hos oss(i oktober/november) och har inte fått veta hur vilken löpperiod hon har. I slutet av förra veckan började hon fälla päls nåt så alldeles!

Det fullkomligen rasar päls av henne. Blandat finare lite ulligare hår och små korta stickiga. Hilda(som hon heter) är vit med brunt huvud fläck på rumpan. Man ser nu att hon även har mörkare fläckar i huden då hon tappat så mycket päls.

Vi funderar på om det är fällningsperiod nu pga våren eller om det är fällning för att det är dags för löp igen snart.

Vi har ingen tidigare erfarenhet av denna typ av pälsfällning så vi står lite frågande till om det är normalt.

Tilläggas ska att hon är köttproteinallergiker och har lite allmänt nedsatt immunförsvar därför som vi blir lite oroliga.

Tacksam för delade erfarenheter och råd :)

Limpan

mollymay
1

Hej!
Min frallapojke på lite mer än 3 månader fäller också nått ENORMT just nu… Trodde först han hade brist på nåt (typ järn eller vitaminer eller vad det nu kan vara) men tror att han antingen håller på att fälla bort sin "valppäls" eller så är det helt enkelt för att det är VÅR i luften äntligen! :D
Men det kan ju vara nått allvarligare också så om det blir värre eller kommer andra symptom så tycker jag ni kan ringa veterinären för att vara på den säkra sidan :)

/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus

Limpan2009
0

Tack för svar Molleymay! :)

kan du vara som du säger vårfällning, vi får avvakta och se helt enkelt! Har bara haft "långhåriga" hundar förut och man brukar ju säga att de fäller mycket, med det här är ju tokigt alltså! haha…

Hilda får mycket tillskott idag, både omega 3 och 6 MSM och en multivitamin/mineral så skulle vara konstigt om hon hade någon brist 🤔

Någon som har erfarenhet av frallatikar och löpperioder? vanligt att de tappar MYCKET päls då?

//Linn