Vad tycker ni?
Vad tycker ni om att man har en bulldog. Går på promenad med hunden på morgonen. Är i skolan/på jobbet. Och går på promenad när man kommer hem? :)
Menar du som en slags "vardag" för hunden?
Att ha hund innebär så mycket mer än att gå på promenader med den, en hund kräver också psykisk stimulans och träning plus en massa gos och kel… Tycker inte det är rätt mot varken bulldogg eller vilken annan hund som helst att lämna den ensam hela arbetsdagar, i så fall får man lösa det med hundvakt eller hunddagis.
Förstår inte riktigt din fråga så du får gärna förklara hur du menar
/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus
Nja ville mer veta vad ni tycker om att lämmna hunden så långa perioder varje vardag. :)
Jag skulle iallafall aldrig lämna min fralla långa perioder. Han är så himla social så han skulle bara må dåligt av att sitta ensam långa stunder om dagen. Och det var inte därför vi skaffade honom.
Vår hund har vart ensam ca 3 timmar som mest & det har hänt kanske 3-4 gånger på 9 månader. Annars brukar vi bara lämna honom ensam max 1 timme, annars skaffar vi hundvakt :)
Men sen vet ju inte jag hur andras hundar beter sig när de är ensamma. Vissa klarar det ju bättre än andra men jag brukar iallafall alltid skaffa hundvakt när jag ska vara borta en längre stund.
Besök gärna min hundblogg som handlar om min Franska Bulldogg Dexter. www.FrallanDexter.blogg.se
I så fall tycker jag att mitt första svar var ganska tydligt. Som sagt, man skaffar inte hund för att den ska sitta ensam hemma hela dagarna…
Sen är just bulldoggs en väldigt social och familjekär hundgrupp, min hund vill vara med mig ÖVERALLT t.o.m på toaletten så att lämna honom ensam en hel dag skulle vara ren tortyr.
/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus
Tycker nog inte att det är någon bra ide att skaffa hund när man är borta hela dagarna. Det gäller alla hundar. Kanske bättre att skaffa ett djur som inte behöver så mycket tid som en hund behöver,
Jag håller med föregående talare, ingen bra idé att skaffa hund om du inte har möjlighet att vara med den under längre perioder Och det gäller alla hundraser! Risken för att hunden ska ta skada är alldeles för stor. Hundar är sociala djur och vill vara med flocken. Även om det inte är "social" ras så behöver den stimulans av annat slag i så fall.
Fralla är en extra känslig ras just när det gäller socialt umgänge. Kräver enormt mycket tid för att umgås med matte och husse och mår inte alls bra av att bli lämnade långa stunder dagligen. Självklar individuellt men är ganska rastypsikt.
Men som sagt ingen vovve mår bra i långa loppet av att vara ensam så mycket… :(
Och om du vill ha djur i alla fall är det en bra idé att skaffa två så de har sällskap och kan stimulera varandra.
Lycka till för djur är det bästa som finns och ger massor! :)
//Limpan