Färg på Frallor ?
Försöker läsa in mig på rasstandarden :)
Under pälsfärg står det att pälsen INTE får vara svart ????!!
Jag "trodde" att jag hade sett massor av svarta frallor…
Men de kanske egentligen är tigrerade då ?
Precis! Det är tigrerade du sett i så fall… Helsvart är inte önskvärt men om det är så lite som EN rand av ljusare hår i pälsen så är hunden tigrerad så då är den inte svart även om man kan tycka det 😉
Lite knasigt det där kan jag tycka men ja..
/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus
Ok….
Men är det då önskvärt att de är tydligt tigrerade eller det spelar ingen roll ?
Jag gillar de ljusa med svart ansikte :) Är de ovanliga / svåra att hitta ?
( När man söker valp)
Hm.. Det vet jag inte riktigt. Men jag kan tänka mig att utställningsmässigt så kollar de väl efter tydlig tigrering.
Ljusa med svart ansikte.. Menar du som min Uno? Fawn? :)
Den vanligaste färgen på frallor är tigrerad så fawn och skäck kan vara lite krångligare att få tag på då många "står på kö" för just sådana hos de flesta uppfödare jag pratat med i alla fall…
Men det finns ju kennlar som satsar lite mer på att få fram vissa färger… Vet att Bullentines, Bulldays och Lufsenburg har många fawn-färgade frallor i sina linjer.
/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus
Baloo, välj er fralla utefter föräldrar, humör etc snarare än vad som är önskvärt på utställningar. Ja, man kommer leva med den färgen länge, men är det egentligen viktigt? :)
Innan vi skaffade Dolores var jag säker på att det skulle vara en ljus färg, verkligen inte tigrerad. När jag sen träffade henne så klickade det direkt, hon är mörkt tigrerad och jag kan inte tänka mig annat för henne! :)
Självklart väljer vi inte valp efter färgen men jag vill gärna lära mig mer om rasen och det är därför jag frågar :)
Sen tycker jag att de ljusa (fawn ?) är väldigt fina men naturligtvis är det viktigaste att hunden är sund och trevlig :)