Lydnad / "will to please" ?
Vi väljer fortfarande mellan 2 raser inför kommande valpköp :)
Har ytterligare frågor om Fransk bulldogg som jag hoppas att ni med frallor kan svara på .
Hur "lättdresserad" är en fransk bulldogg egentligen ?
Har de mkt/ngn "will to please" ?
Eller Är de mkt egensinniga och gör helst som de själv vill/ svårmotiverade ?
* synd att det är så lite aktivitet på denna sidan, finns det ngn annan sida/forum inriktad på frallor som är mer aktiv ?*
Min fralla som fyller 1 år i Maj, han började jag & min sambo träna med redan när han var 9-10 veckor. Fast då tränade vi bara 1 sak i taget tills han kunde det så att vi inte skulle förvirra honom med massa olika "tricks". Vi började med sitt & sedan fortsatte vi därifrån.
Det tog ca 2-3 dagar så kunde han sitt helt perfekt. Sedan har han även lärt sig "gå & lägg dig, stanna, kom hit, vänta, varsågod, sök, tass, high five, skall, hämta råttan" (då hämtar han sin leksak), gå slalom mellan mina ben" mm.
Vi går även på ringträningar där vi tränar för utställning samt lite lydnad & så länge man har någon god belöning med sig så brukar iallafall vår fralla vara samarbetsvillig ;)
Jag tycker att vår fralla har lärt sig allt väldigt snabbt, problemet som kan uppstå ibland är väl mer att "känner inte han för att göra något, ja då skiter han i det." Frallor är väl generellt ganska envisa hundar så passar det inte för tillfället så gör dom det inte. Men även det är väl en tränings sak antar jag. :)
Hoppas detta inlägg har hjälp dig lite iallafall :)
Besök gärna min hundblogg som handlar om min Franska Bulldogg Dexter. www.FrallanDexter.blogg.se
Generellt så är de väldigt clowniga, gör väldigt mycket för uppmärksamhet. Så länge du tränar utan korrigeringar och med positiv förstärkning som grund så kommer du kunna lära en fralla många cirkus- och lydnandskonster. Jag brukar inspireras av den här videon.
http://www.youtube.com/watch?v=6z5CMOmU2Eo
Naturligtvis är de inga maskiner som man kan lita på gör rätt till 100%, men jag upplever de som väldigt lättlärda och väldigt glada i att utföra trick. När klickern tas fram här hemma så dansar Dolores och börjar göra alla trick hon kan för att få belöning i form av mat, lek eller klapp!
Jag skulle inte kalla vår tös för svårmotiverad, men det är nog individuellt och inte rasbundet. Vi började träna dag 1 och hon har svarat väldigt bra på all typ av träning vi gör, ibland så snabbt att vi själva blir förvånade att hon listar ut det.
Tycker hunden att det är kul att umgås med husse eller matte och inte får bannor, så kommer hunden vilja jobba med dig nästan oavsett.
Tack för era svar :)
Hur är rasen egentligen "generellt " jämfört med andra raser ?
Vissa raser har ju mer "will to please" än andra .
Och vissa är ju lite svårmotiverade och egensinniga ;)
Jag har haft schäfer innan så jag utgår ju ifrån den rasen tex.
Vill gärna ha svar från fler med frallor !
OM ni tränar ngt och isf vad ?